Mainos
Final Fantasy I-VI Pixel Remaster Bundle niputtaa kuusi klassista viimeistä fantasiaa pikseleitä kunnioittaen samaan pakettiin. Kokoelmassa on ainakin yksi hankkimisen arvoinen peli, mutta riittääkö se? 

Mitä yhteistä on Dungeons & Dragonsilla, Studio Ghiblin Hayao Miyazakin leffoilla ja Tolkienin Taru sormusten herrasta -teoksilla? Varmaan paljonkin, mutta tässä yhteydessä sillä haetaan Final Fantasy -pelien inspiraation lähteitä.

Hironobu Sakaguchi oli luonut 1980-luvulla tukun pelejä Squarelle, nykyiselle Square Enixille. Menestystä niistä ei kuitenkaan ollut tullut, joten Sakaguchi ajatteli, että yksi enää ja sitten loppuu pelien tekeminen. Sakaguchi pitchasi Squarelle viimeiseksi aikomansa pelin, siksi pelin nimeksi tuli Final Fantasy. Ei suinkaan viimeiseksi jäänyt ”Viimeinen Fantasia” ilmestyi 1987 Family Computerille, eli Famicomille, eli japanilaiselle versiolle meille tutusta Nintendo Entertainment Systemistä.

Mainos

Ensimmäinen Final Fantasy ilmestyi Pohjois-Amerikassa vuonna 1990, ja vasta vuonna 2003 PAL-alueella, johon lukeutuu myös Eurooppa.

Aikanaan Final Fantasya kuskattiin Eurooppaan tuontipelinä, joka vaati modauksen Nintendoon toimiakseen. Nämä harvinaiset herkut käynnistivät pelifaneilla kuolat suupieleen, kun jostain syystä juuri naapurin Samipetteri oli isoveljensä kautta sellaisen hankkinut.

Kesäkuussa 2023 ilmestyy järjestynumeroltaan 16. pääsarjan Final Fantasy -peli, Final Fantasy XVI. Sitä odotellessa voi tutustua sarjan alkuhämäriin Final Fantasy I-VI Pixel Remastereilla, jotka tätä nykyä löytyvät PS4:lta, Switchiltä ja PC:ltä.

Alunperin Yhdysvalloissa eikä Euroopassakaan oltu päästy pelaamaan kaikkia Final Fantasyjä, vaan niistä olivat valikoituuneet pelattaviksi vain I, IV – täällä nimellä Final Fantasy II ja VI – täällä nimellä Final Fantasy III. Final Fantasy VI/III on JRPG-pelien yksi merkkiteoksia, joka vieläkin seisoo tarinansa puolesta tukevasti jaloillaan.

Pixel Remaster -kokoelman pelejä on uudistettu hyvällä maulla, toisin kuin niiden edeltäviä remasterointeja. Edeltävissä remasteroinneissa oli ajateltu, että pikseligrafiikkaa ei kukaan enää halua nähdä, ja kaikkea peitti syntisen kamala pikseleitä yhteen sulauttava filtteri. Lopputulos oli naurettavan paskan näköinen, joten on mahtavaa, että Square on tehnyt aiemmille ilmeikkäille pikseligrafiikoille nyt kunniaa Pixel Remasterin myötä.

Pari pelaamista helpottavaa ominaisuutta on pääsyt mukaan, sekä musiikki on saanut uuden orkestroidunu version.

Final Fantasyjen tarinat

Tarina Final Fantasy -peleissä on usein pitkälti kaavaa, pahis haluaa tuhota maailman, sankarit haluavat estää sen. Nyanssieroja toki on, ja myöhemmissä osissa nähdään melko rohkeitakin muunnelmia. Nämä alkupään Final Fantasyt tosin ovat juuri tätä luokkaa pääpiirteissään.

Final Fantasy VI on näistä tarinallisesti parhain, ja sen pääpahis on yksi ikonisimpia pahiksia koko JRPG-skaalassa.

Mitä uudistuksia?

Final Fantasy I-III ilmestyivät alunperin Nintendolle, eli NES:lle ja ovat pelillisesti juuri tätä luokkaa. IV-VI taasen ilmestyivät Super Nintendolle, ja toivat mukanaan parempaa grafiikkaa, isompia maailmoja, laadukkaampaa musiikkia, sekä osa osalta paranevan tarinankerronnan.

Alkupään FF I-VI ovat vuoropohjaisia JRPG-pelejä, joissa hahmot seikkailevat kartalla, tutkivat linnoja ja luolastoja, käyvät kylissä ostamassa uusia aseita ja taistelevat lopputtomalta tuntuvaa määrää satunnaistaisteluja.

Tätä satunnaistaistelumäärää helpottamaan Pixel Remaster Bundlessa on luotu joukko valinnaisia toimintoja. Pelaaja voi asettaa GIL:lle, eli taisteluissa voitettavalle rahamäärälle ja EXP:lle, eli kokemuspisteille kertoimet. Kertoimia voi nostaa pari pykälää ylöspäin, jos haluaa vaikka nostaa hahmojen tasoa nopeammin, ja täten välttää puuduttavan grindauksen. Kertoimen voi myös asettaa puoleen, jolloin grindailua saa tehdä urakalla. Mukavaa, että masokistit on myös otettu huomioon, eikä jätetty vain nuolemaan gimp-asujaan.

Asetuksissa on myös mahdollisuus laittaa satunnaistaistelut kokonaan pois. Tämä tosin tarkoittaa sitä, että jos pelaa tällä asetuksella koko ajan, saa pomotaisteluissa turpaansa niin tukka heilahtaa. Kaiken kaikkiaan nämä myös eri pelien omat Job system, jne. pisteet kattavat kertoimet tekevät näiden klassikoiden kokemisesta asteen verran mutkattomampaa.

Pikselien paluu

Final Fantasy Pixel Remaster -peleissä on mahdollista kuunnella originaali-soundtrackejä, tai täysin uusia orkesterin soittamia kauniita versioita. Alkuperäisten musiikkien säveltäjä Nobuo Uematsu on ollut mukana tekemässä näitä uusia versioita, ja voikin kuvitella niideen olevan sitä, millaiseksi Uematsu on alunperinkin näitä kappaleita ajatellut.

Final Fantasy I-III vanhoina Nintendo-peleinä hyötyy eniten graafisesta uudistuksesta. Pelit ovat saaneet hienovaraisesti lisää animaatioita pikseleihin, ympäristön joitakin kohtia on hyvällä maulla uudistettu ja kaikkeen on tullut lisää väripaletteja. Sama koskee toki myös Super Nintendon Final Fantasy IV-VI:n uudistuksia, tosin niissä muutokset ovat vielä hienovaraisempia.

Alunperin Steamille ilmestyneissä Pixel Remaster -peleissä oli varsin karsea fontti, jota fanit verikyyneleitä vuodattaen itkivät. Nyt konsolijulkaisun myötä on valittavissa uusi pikselifontti, tai se sama kamala uusiofontti. On kivaa, kun on vaihtoehtoja, vaikka ne olisikin hyvä vs paska -vaihtoehdot.

Peleistä löytyy myös CRT-Scanlines filtteri, jolla pääsee todella vahvaan mössöiseen kuvaputkitöllötunnelmaan. Merkityksellistä tämä on siksi, että monet tämän ajan peleistä on pikseligrafiikkansa puolesta suunniteltu juuri sellaisiksi, että ne näyttäisivät hyviltä kuvaputkitöllöstä, sillä ainoastaan sellaisista näitä silloin pelattiin. Filtteriä ei silti onneksi ole pakko pitää päällä, ellei tahdo.

Kannattaako ostaa?

Final Fantasy I-VI Pixel Remaster Bundlessa on kuuden klassisen Squaren JRPG:n pelit, jossa on pelattavaa kymmeniksi tunneiksi. Lisäksi peleissä on lätkäisty mukaan muutama tuotantoon liittyvä grafiikka ja musiikkikunteelumahdollisuus.

Uutena mukana on myös Bestiary, jossa voi katsella tietoja pelien vihollisista. Peleissä itsessään on kontenttia vaikka kuinka, vaikka lisukkeet ovatkin hieman köyhähköt kattavuudeltaan.

Kannattaako näitä sitten pelata? Vastaus riippuu pitkälti siitä, kuinka iso JRPG- tai historiafani on. Final Fantasy I-III on aika väsyttävää pelattavaa nykyaikana uudistuksista huolimatta, ja IV:n ja V:n tarinakaan ei vielä ihan supertasolle pääse, vaikka hyviä ovatkin.

Final Fantasy VI taasen on peli, jonka jokaisen itseään kunnioittavan JRPG-pelaajan on koettava. Kokoelmana kokonaisuudeelle tulee melko pitkä penni maksettavaa, muttei toki niin paljon, jos jokaisen ostaisi erikseen.

Final Fantasyt ovat vuosien saatossa käyneet läpi useita remasterointeja, uudelleen julkaisuja ja versiointeja. Tämä kokoelma on ehkä alkuperäisiä eniten kunnioittavin, vaikkin myöhemmin julkaistut lisäykset osaan peleistä puuttuvat täysin näistä Pixel Remastereista. Faneille kokoelma on kuitenkin upea kokonaisuus ja muilta tämä taitaa kyllä valitettavasti jäädä hyllylle roikkumaan.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Final Fantasy I-VI Pixel Remaster Bundle
70 %
Edellinen artikkeliOculus paljasti uuden VR-visiirinsä – tällainen on Quest 3
Seuraava artikkeliGTA 6 -pelistä uusia tietoja: näin poliisimekaniikka toimii
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
final-fantasy-i-vi-pixel-remaster-bundle-arvosteluFinal Fantasy I-VI Pixel Remaster Bundle on pelien puolesta hieno kokoelma kauniita pikseleitä kunnioittavaa Final Fantasy ja JRPG -historiaa, mutta sisällöllisesti siinä on vain yksi "pakko pelata" -peli. Kokonaisuutena paketti sopii vain tosifaneille, muut jättänevät digitaalihyllylle paketin pölyyntymään.