Mainos
Aivan upea samuraieepos Ghost of Tsushima saapuu laajennettuna laitoksena sekä PS4:lle, että natiivina PS5-versiona. Onko paketin sisältävä lisukesaari iki-ihana, vaiko rahastuksen raivokas maku suupielessä?

Ghost of Tsushima oli alunperin viimeisiä ennen PlayStation 5:sta julkaistuja suuria yksinoikeuspelejä PlayStation 4:lle. Sucker Punch on sittemmin lisännyt Ghost of Tshushimalle Legends-monipeliosuuden, jossa ammennetaan kauhuhengessä Tsushiman fiktiivisiä legendoja. Ghost of Tsushima sai myös mainion patchin taaksepäin yhteensopivuuteen PS5:lle, niin että peli pyöri 60 kuvaa sekunnissa ja tuotti 1800 checkered -tason kuvapistetarkkuutta. Pääpelistä tehdyn arvostelun voi lukaista vaikkapa tästä.

Ghost of Tsushima Director’s Cut ilmestyy nyt sekä PlayStation 4:lle, että natiivina PlayStation 5:lle. PlayStation 5 -versiossa löytyypi ohjaimen haptista palautetta, adaptiivisia liipasimia, 3D-audiota, 4K:ta 60p:tä, jne., eli perus pleikkarivitosherkkua.

Mainos

Director’s Cut paketoi mukaan myös lisukkeena Iki-saaren DLC:n, jossa luvassa täysin uusi saari koluttavaksi, uudella tarinalla, hahmoilla, meiningillä, varusteilla, sekä uusia tekniikoja avattavaksi. Iki-saaren sisältö on kohtalaisen iso kikkare, jota ei juosta yhdesä illassa läpi.

I’m going slightly mad

Ghost of Tsushima -pelin tarina on sama tuttu, eli Mongolit saapuvat saarelle ja pistävät hommat perseelleen. Mongolit kun eivät pelaa samuraiden säännöillä, saavat samurait pataansa heti alkuunsa ja vitusti. Vain kourallinen tyyppejä selviää hyökkäyksestä ja yksi niistä on pelaajan kontrolloima Jin Kasai. Jin lähtee kostoretkelle, josta ei vivahteita ja käänteitä puutu.

Tarinan laajennuksena toimivalle Iki-saarelle pelaaja pääsee mukaan pääpelin toisesta näytöksestä alkaen. Tsushiman rannalla Jin törmää oudosti käyttäytyviin kansalaisiin, jotka huutavat tyhjyydelle ja pyörivät tuskissaan. Hetken tilannetta tutkittuaan rannalta löytyy myös veisuja veisaava mongolishamaani, joka saa mongolisoturit berserkerin kaltaiseen tilaan. Jin toteaa, että hänen on lähdettävä selvittämään mitä Ikin saarella tapahtuu, ennen kuin tämä hulluus leviää Tsushiman saarelle epidemiaksi. Matkaan lähdettyään Jinille selviää että hän haukkasi ehkä isomman palan kuin uskoikaan. Lisäksi Ikin saarella ja Jinillä on synkkä yhteinen historia. Tämä historia Jinin on pakko kohdata, jos aikoo saarelta elävänä poistua.

Freshit muuvsit

Ghost of Tsushiman Iki-saarelta avautuvien asioiden myötä Jin saa repertuaariinsa lisää uutta toimivuutta. Näistä uusista lisäyksistä ei viitsi paljastelematta kertoa oikein mitään.

Kokonaisuutena uudet löydettävät riipukset ja tekniikat ovat mukava lisä monipuolistamaan Jinin toimintaa, mutta eivät missään nimessä mikään pakollinen lisä.

Mielestäni balanssi toimii hyvin siinä mielessä, että uutuudet ovat mielenkiintoisia ja hauskoja lisiä, mutta ilman niitäkin pääsee pääpelin läpi niitä kaipaamatta.

Iki-saarelta kerätyt asiat saa mukaansa pääsaarelle palattuaan, mikä on varsin oivallista.

Temaattisesti yksi ratsuun liittyvä tekniikka vie mekaniikkoja asteen verran arcaden-puolelle, mikä hieman häiritsi ja söi vähän tarinan imua epäuskottavuudellaan. Onneksi epäuskoa syntyi vain vähän ja kyseessä on täysin valinnainen osa, joten ilmankin tekniikkaa voi halutessaan pelata.

Vihollisten saralla mongolit ovat löytäneet pari pykälää isomman vaihteen silmään Iki-saarella, ja taisteluissa saakin käyttää melkein kaikkia liikkeitä monipuolisesti. Osalla vihollisista on useita eri aseita mukana, joten Jinin on vaihdettava lähestymistapaansa lennosta kesken taistelun. Tämä tuntuu tuoreelta, näin pääpelin läpi kolunneena. Olisi toivottavaa, että nämä haastavammat viholliset ja shamaanit siirtyisivät myös Tsushimalle, ainakin lisämausteeksi joihinkin taisteluihin.

Pikaisella kokeilulla en Tsushiman saarelta viisumestarishamaaneja löytänyt, mikä on sääli. Toivossa on toki hyvä elää ja Uskossa kuolla, sanoi lapamato.

Hei, toi on uus paita, vai onko? On se vai eikö oo?

Ghost of Tsushima Director’s Cut PS5:lla näyttää ja kuulostaa uskomattoman hyvältä. Samaa voi silti sanoa PlayStation 4 Pro -versiosta, ja taaksepäin yhteensopivalla patchilla PS5:lla PS4-versiota pelattaessa.

Sucker Punch teki älyttömän hyvää työtä jo alunperinkin, ja erot tuntuvat olevan vain hitusen verran parempia natiivilla PS5-versiolla. Yhtä kaikki, oli laite sitten PS4 tai PS5, on Ghost of Tsushima nyt ja edelleen uskomattoman hyvännäköistä settiä.

Keinotekoinen 3D-audio tuo maisemat hyvin luokse ja toimii kuten 3D-audion uskoisikin toimivan. Iki-saarella on myös muutama uusi kappale ja tarinallisesti, jopa jo kuullut kappaleet saavat uutta merkitystä Iki-saaren tarinan myötä.

Siinä missä pääsaarella Jiniä söi kosto, syö Jiniä Ikin saarella katumus ja se näkyy ja kuuluu maisemissa. Iki-saari on maisemallisesti sopivan erilainen Tsushiman-saareen verrattuna. Tsushima on samurai-klaanien hallinnoima, kauppaa mantereen kanssa käyvä yhteisö, joka kunnioittaa samuraita ja se näkyy maisemassa. Iki-saari taas on ryöväreiden hallitsema saari, jossa samurait ovat vihatuinta sakkia. Iki-saari on mielenkiintoisella tavalla enemmän luonnontilassa, ja tämä mahdollistaa uusien upeiden maisemien sisällyttämisen.

Kokonaisuutena Ghost of Tsushima Director’s Cut on nyt erittäin upea ja tuhti paketti, johon Iki-saari sisältöineen istuu täydellisesti.

Tupladipatakko?

Ghost of Tsushima Director’s Cut on ensikertalaiselle ehdoton hankinta. Pelin päätarina on ihan uskomattoman hyvä, ja Iki-saari täydentää tätä tarinaa hienosti. Pääpelin jo läpäisellee Director’s Cutia voi myös suositella lämpimäisesti, sillä Iki-saari on erittäin kattava lisuke, joka täydentää tätä eeposta.

Director’s Cut sanana on hieman outo, mutta ehkä se on elokuvafanaatikoille parempi, kuin expanded edition.

Kannattaako peli hommata natiivina PS5-versiona? PS5-versio tarjoaa hitusen paremman grafiikan, hitusen paremmat latausajat, plus ohjaimen erikoisuudet lisämausteina sekä japaninkielisen ääniraidan huulisynkan. Fanille ehdoton “jes pliis, I can boogie”.

Kasuaalimmalle pelaajalle saattaa PS4-pelin director’s cut -päivitys riittää. Kysymys kuuluukin: Hamppariateria ketsupilla, vai herkullisella dipillä? Itse otan dipillä kiitos.

Pelkästään Iki-saaren sisältö tuo jo vähintään toistakymmentä tuntia lisää tätä herkkua. Tarinallisesti on vaikea kuvitella mitään niin osuvaa ja riipaisevaa lisästooria, kuin mitä saari kätkee sisälleen. Ghost of Tsushima on edelleen yksi parhaita pelejä, joita olen koskaan pelannut.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Ghost of Tsushima Director's Cut
98 %
Edellinen artikkeliTänään tv:stä kauhuleffa, jonka ikonista ja karmivaa tunnusmusiikkia ohjaaja luuli ensin vitsiksi
Seuraava artikkeliNyt loppui runkkaaminen! OnlyFans-sivusto kieltää pornosisällön
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.