Mainos
God of War Ragnarök tulee, ota koppi! Maistuuko toinen osa skandinaavista jumalpataa, vai onko tämä saaga parempi jättää pölyttymään.

SIE:n Santa Monica Studion kehittämä God of War Ragnarök saapuu pitkän odotuksen jälkeen ja jatkaa vuoden 2018 God of Warin tarinaa.

God of War -pelisarja sai alkunsa jo vuonna 2005 Playstation ¨2 -konsolin God of War -nimisestä pelistä. Vuonna 2018 tarina tavallaan soft-rebootattiin, kun pelin nimikkohahmo, Kratos oli jo saanut jumalantappokostoduuninsa päätökseen antiikin Kreikan mytologisissa maisemissa. 2018 ilmestynyt God of War siirsi Kratoksen skandinaavisen Edda-saagan maisemiin. Tästä voipi vielä vilkaista millaisesta pelistä olikaan kyse.

Mainos

God of War Ragnarök jatkaa juonellisesti siitä, minkä ison kysymyksen äärelle God of War pelaajat jätti. Kratoksen poika Atreus sai tietää, kuka hän ennusteiden mukaan oikeasti on. Mitä tämä ennuste sitten tarkoittaa, siitä on God of War Ragnarökissä kyse.

Yritän pitää spoilerit mahdollisimman minimissään arvostelussa, mutta jos et ole vielä pelannut God of Waria läpi, teet itsellesi ison karhunpalveluksen.

Tarinallisesti God of War Ragnarök on päätösosa Kratoksen skandinaaviselle seikkailulle. Kreikan seikkailuita ei ole tarvinnut pelata, päästäkseen Kratoksen ja Atreuksen kelkkaan kyytiin putoamatta. 2018 ilmestyneen God of Warin pelaamiselle sen sijaan on todella vahva suositus. Lukija, sinua on varoitettu.

Tarina isästä ja pojasta Pohjolassa

God of War Ragnarökissä Atreus on saanut tietää olevansa ennustusten puolijättiläinen, Loki. Isäpappa, sodan jumala Kratos ei oikein perusta tämän ennusteen seuraamista.

Atreus on kasvanut pojasta teini-ikäiseksi ja uhmaaminen on yhä enemmän hänen luonteessa mukana. Atreus haluaa tietää mitä se tarkoittaa, että hän on Loki, ja hän on valmis menemään sen puolesta vaikka Asgardiin, kaikkien varoituksista huolimatta.

Asiat, jotka Kratoksen elämässä ovat tavallisia, eivät mene niin kuin toivoisi. Kratos tietää millaista on sekaantua jumalten maailmaan, millaista on sekaantua jumalten sotaa ja hän yrittää varjella poikaansa siltä sparttalaisen tiukalla otteella. Kaiken taustalla väijyy Ragnarök, eli skandinaavisen mytologian maailmanloppu.

Pelimekaniikat edellisestä

Peli toimii kuten edeltäjänsä, ollen avoimehkon pelimaailman peli. Mistään täysin vapaasta kikkailusta ei ole kyse.

Suurin osa pelin alueista on melko rajallisia sivuloikkien suhteen, mutta silloin kun sivuloikkia on mahdollista tehdä, tarjoilee peli herkullista loottia.

Välillä tarina lukitsee mahdollisuuden suorittaa sivutehtäviä. Onneksi peli kyllä melkein suoraan sanoo näiden tilanteiden lähestyessä. Kaiken kaikkiaan God of War Ragnarök tuntuu yhtä vapaalta kuin edeltäjänsäkin.

Taistelumekaniikat ovat pitkälti samankaltaiset muutamaa uudistusta lukuunottamatta. Siinä, missä edellisessä osassa kolmionappi ei tehnyt terien kanssa mitään, mutta palautti kirveen ollessa käytössä kyseisen vehkeen handuun, on tässä jatko-osassa hieman uudistettu tätä. Kolmiolla voi nyt ladata energiaa sekä tuliteriin tuli teriin – että jääkirveeseen, mikä mahdollistaa muutaman uuden erikoishyökkäyksen.

Edellistä osaa enemmän peli sekoittaa pelattavien hahmojen ja sivuhahmojen estraadilla oloa, joten kokonaisuutena meininki tuntuu yhä freesiltä. Kratoksella on käytössään rage-mittari kunnon somehirmun henkeen, ja kun pannu kiehuu, pääsee sodan jumala melttoamaan kuin raivopää berserkkeri konsanaan.

God of War Ragnarökin normivarusteiden lisäksi varusteina on erilaisia pikkukilkeittä, jotka nimellisesti vaikuttavat Kratoksen eri energiatasoihin, sekä saattavat hieman muuttaa jonkin erikoisliikkeen toimintaa. Tämä mahdollistaa pelityylin hiomisen sellaiseksi mikä itselle sopii.

Muutosten ollessa minimaalisia, ei tarvitse pitää yllä varusteita joista ei pidä, vaan voi mennä vaikka ulkonäkö edellä.

Toinen lovi mestaruusvyöhön

God of War Ragnarökin taistelu on brutaalia ja viimeistelyt maukkaan raakoja. Aseen vaihtaminen lennosta vaatii vasemmasta analogitatista irrottamisen siirtyäkseen ristiohjaimelle, joka välillä vähän syö lennokasta taistelua. Muuten God of War Ragnarökissä on niin kova flow taisteluissa, että hurmeinen hymy huulilla tuntuu jäävän kiinni naamaan.

Onneksi peli rytmittää juuri oikealla tavalla taisteluja, seikkailuja maastossa, kevyiden puzzlejen suorittamisia ja herkullista isän ja pojan kasvutarinan draamaa jumalmaustein.

God of War Ragnarök tuntuu hyvältä jopa pitkissä sessioissa, eikä peli tunnu junnaavaan oikein milloinkaan paikallaan. Helpoin vertailukohde on tietysti God of War Ragnarökin edeltäjä God of War, joka sekin tuntui uskomattoman hyvältä.

Ragnarökin lähestymisestä huolimatta peli malttaa antaa aikaa myös isoille tunteille, joten pelihahmoista välittää poikkeuksellisen paljon.

God of War Ragnarök on yksi niitä pelejä, joista ei kannata lukea läpipeluuohjeita senkään takia, että peli sisältää niin paljon juonellisia käänteitä, että niiden spoilaantuminen voisi tuntua kovin ikävältä. Kannattaa siis rohkeasti pelatessa vaan selvittää itse.

Mikään tehtävä ei ole ylitsepääsemätön, ja lähestulkoon mihin tahansa voi palata myöhemmin uudelleen. Peli myös usein vihjaisee melko suoraan, jos jotain tehtävää ei voi vielä suorittaa, eli siitä myös iso kiitos, kun ei turhaan tuhlaile aikaa.

Söpö kuin villisika pienenä

God of War Ragnarök näyttää vain piirun verran paremmalta kuin edeltäjänsä. Tässä vaikuttaa varmasti myös se, että peliä ei julkaista pelkästään PS5:lle, vaan myös PS4:lle. Täysin next-geniää on turha odottaa.

God of War (2018) näytti aivan perhanan hyvältä, ja siihen verrattuna näyttää God of War Ragnarök siltä, kuin tällä kertaa partaa olisi trimmattu, kun ekan kerran lähtee Long Houseen valkyreita riiaamaan. Olkaa huoleti, Kratoksen parta on komeampi kuin koskaan ja heiluu jykevästi tuulessa.

Kannattaako ostaa?

God of War Ragnarök on pelatessa noussut yhdeksi vuoden 2022 lempipeleistäni ja menee helposti GOTY-listalle. Tarinallisesti ja pelillisesti se on niin tiukka paketti, ettei sen kankuista pääse edes sipuliruisleipäpieru karkuun.

God of War Ragnarök on pakko hankinta vuoden 2018 God of Warin pelanneille. Muille se on pakkohankinta heti God of Warin jälkeen.

Jos nyt haluaa spoilata hienon tarinan itseltään, on God of Warin tarinasta Ragnarökissä pikakertaus. Isommin peli iskee silti, jos God of Warin tarina on pelattu läpi.

Ääninäyttelijät ovat pelissä aivan kultaa, jopa platinaa.

God of War Ragnarökin pelattuaan on tarinallinen nälkä täytetty, kuin olisi katsonut helvetin hyvän tv-sarjan. Vahva suositus!

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
God of War Ragnarök
97 %
Edellinen artikkeliJos Spider-Man-leffat oltaisiin kuvattu kotivideokameralla…
Seuraava artikkeliEpic Games Storen seuraavat ilmaispelit paljastuivat
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
god-of-war-ragnarok-arvosteluGod of War Ragnarök on helvetin hyvä ja siitä kannattaa nauttia vasta ykkösen läpi pelattuaan. Pakkohankinta!