Mainos
Sony julkaisi viikko sitten uuden trailerin ja uutta tietoa tulevasta Gran Turismo 7 -pelistä. Paljon asioita jäi vielä mysteeriverhon taakse.

GT Planet -julkaisu pääsi kuitenkin tekemään syvemmän haastattelun Gran Turismo -pelisarjan luojan, Kazunori Yamauchiin kanssa selvittääkseen muutamat tärkeät asiat pois alta. Osa asioista on edelleen salassa, mutta uuttakin tietoa paljastui.

Mainos

PS4 vs. PS5

Kun Gran Turismo 7: n vahvistettiin olevan sukupolvien välinen peli, joka tulee sekä PlayStation 4: lle että PlayStation 5: lle, kaikkien mielessä oli yksi suuri kysymys: miten peli eroaisi näiden kahden konsolin välillä?

– Kilpapelissä voit säätää yksityiskohtien tasoa. Teknologian kannalta se on erittäin skaalautuva peli ruutunopeuden ja kaiken muun ylläpitämisen kannalta. Huomasimme, että pystyimme tekemään PS4- ja PS5 -version heikentämättä laatua, joten päätimme tehdä molemmat samanaikaisesti, Yamauchi aloitti GT Planetin haastattelun.

Pelin käyttämisessä Sonyn uusimmassa konsolissa on tietysti yksi suuri etu.

– Latausaika on niin erilainen PS4: n ja PS5:n välillä. Se on vain jotain, mikä on väistämätöntä näiden kahden välillä. Ominaisuuksien suhteen pelit ovat täsmälleen samat. Ainoa asia on, että PS5 latautuu nopeasti ja PS4:n lataaminen kestää jonkin aikaa. Joten jos sinulla on ryhmä, jossa on yhdistelmä PS5- ja PS4 -käyttäjiä, PS5 -käyttäjät tulevat otteluun heti ja voivat aloittaa aika-ajojen suorittamisen, mies jatkoi.

Entäpä GT7:n mahdollinen 8K-tuki tai 120 Hz:n virkistystaajuustuki? Tähän Yamauchi ei saanut vielä sanoa juuta eikä jaata.

Dualsense-ohjain

PlayStation 5:n DualSense -ohjain on mainio ohjain, ja Sonyn johtajat ovat jo puhuneet sen yhteensopivuudesta Gran Turismo 7:n kanssa jo yli vuoden ajan. Yamauchi tarjosi GT Planet:n haastattelussa uutta tietoa siitä, miten uusi ohjain parantaa pelikokemusta:

– Sen lisäksi, että kykenemme käyttämään mukautuvia laukaisimia ABS:n tärinäpalautteessa, minulle tärkeämpää on itse asiassa ohjaimen tikkujen parempi tarkkuus. DualSense-ohjaimen tikut voivat antaa käyttäjän hallita autoa samalla tasolla kuin ohjauspyörän ohjainta. Se on valtava ero aiempaan, Yamauchi hehkuttaa.

Verkkopeliominaisuudet

Verkkotoimintojen osalta pelaajat voivat odottaa GT7:n hyödyntävän GT Sportin perustaa.

– Gran Turismo 7 pystyy tekemään kaiken, mitä GT Sport kykeni, ja parantaa käytettävyyttä ja verkon luotettavuutta edellisestä sukupolvesta.

Yamauchi vahvisti, että GT7 tukee edelleen enintään 16 autoa radalla kerrallaan.

Toinen hieman kiistanalainen GT7 -ominaisuus on se, että peli vaatii Internet -yhteyden käyttääkseen monia sen ominaisuuksia, mukaan lukien edistymisen tallentaminen. Se oli kiistakysymys monille GT Sportin pelaajille ja se palaa GT7:aan.

– Yksi syy on välttää ihmisiä muokkaamasta ja huijaamasta pelin tallennustietoja, Yamauchi vahvistaa.

– Toinen näkökohta on autojen ulkoasutarrat. Livery-tiedot ladataan palvelimilta, vaikka pelaat offline-tilassa. Joten verkkoyhteys on jotain, jota tarvitaan melko paljon pelin aikana. Yksi osa peliä, joka ei vaadi verkkoyhteyttä, on Arcade-tila, koska tallennusdatan kanssa ei ole vuorovaikutusta eikä siinä ole maksuja, joten se ei vaadi verkkoyhteyttä.

Luonnollisemmat ajofysiikat

Ajo-fysiikan ja auton hallinnan edistysaskeleet ovat aina mielessä, kun uusia Gran Turismo -pelejä julkaistaan. Vaikka Yamauchi ei mennyt fysiikan yksityiskohtiin, isäntä teki selväksi, että tällä saralla on tapahtunut edistystä.

– Fysiikan kannalta se on tietysti peli, jota olemme kehittäneet viimeisten 25 vuoden aikana. Tarkkuus on kasvanut. Uskon myös, että pelaajista tuntuu, että fysiikka on luonnollisempaa, jopa enemmän kuin GT Sportissa, Yamauchi mumisi.

Yamauchi paljasti myös, että jotkut maailman parhaista Gran Turismo -pelaajista ovat auttaneet Polyphony Digitalia parantamaan GT7: n fysiikkamoottoria.

Säät vaihtelee, Weckman pysyy

Dynaaminen vuorokaudenaika ja sääsimulaatio ilmestyivät ensimmäisen kerran Gran Turismo -sarjaan Gran Turismo 5:ssä, mutta puuttuivat GT Sportista. Seiskassa dynaaminen sää tekee paluun.

– Aika- ja säämuutokset ovat jatkuvia, reaaliajassa. Voit myös asettaa tietyn kilpailun ajan nopeuden mieleiseksesi. Sääsimulaatio on todella suuren skaalan ominaisuus. Se on todella täysi sääsimulaatio. Kaikki lämpötilasta kosteuteen, radan pintalämpötilaan ja lätäköihin – kaikki nämä uudet asiat toteutetaan ja lasketaan fysiikkamoottorilla, Yamauchi vahvisti.

Yamauchi totesi kuitenkin, että nämä dynaamiset ympäristöominaisuudet eivät ole käytettävissä kaikilla pelin osilla.

Suorituskyvyllä on väliä

Gran Turismo 7 on virallisesti luopumassa GT Sportin kiistanalaisesta autoluokitusjärjestelmästä, joka palaa Gran Turismo 6:ssa viimeksi nähtyihin suorituskykypisteisiin. Yamauchi kuitenkin teki selväksi, että uusi pistejärjestelmä on paljon kehittyneempi kuin kuudennessa pelissä.

– GT7:n suorituspistelaskelma on täysin erilainen kuin aiemmin. Ennen kuin se laskettiin eräänlaisella maagisella kaavalla, mutta Gran Turismo 7:ssä järjestelmä perustuu simulaatioon. Jos käyttäjä säätää tiettyä asetusta tietyllä tavalla, järjestelmä ajaa sisäisesti autosi näillä asetuksilla kuvitteellisella radalla tuottaakseen todellisen suorituskykypisteen arvon. Se on paljon tarkempi kuin mitä meillä oli aiemmin, hän huumailee.

Autojen tuunaus ja muokkaus

Vanhan koulukunnan Gran Turismo -pelaajat muistavat hurjasti suositun Racing Modification -tunnistusvaihtoehdon, joka löytyy GT1:stä ja GT2:sta sekä ujompana GT5:stä-. Monet toivoivat sen palaavan GT7:ään. Vaikka uusimmassa GTY:ssä siitä käytetään eri nimeä, Yamauchi myönsi, että auton viritys ja muokkaaminen ovat selvä nyökkäys sarjan menneisyyteen.

– Meillä on saatavana aerodynaamisia osia ja tietysti voit käyttää laajarunkoisia sarjoja autoihin, joten voit saada samanlaisia kilpailumuutoksia kuin alkuperäisessä GT1:ssä. Voit myös lisätä turvakaaret, Yamauchi paljasti.

Autoviritys on yksi osa, jonka Yamauchi on halukas jakamaan sarjan pitkäaikaisten fanien kanssa.

– On todella hauskaa leikkiä. Voit viettää koko päivän vain auton asetusnäytössä, hän naureskelee.

GT Café

Yksi erityisen mielenkiintoinen kohtaus Gran Turismo 7:n tuoreimmassa trailerissa oli viittaus GT Caféen. Mikä se oikein on?

– Tämä Gran Turismo -versio ei tarkoita vain kilpailun voittamista. GT7: ssä autojen kerääminen on itse asiassa yksi suurimmista tavoitteista. Gran Turismo 7:ssä on kaksi puolta. GT Café on suunniteltu tarjoamaan pelaajille paikka  oppia autoistaan ​​ja oppia kulttuurillisesta taustasta keräämiensä autojen takana, Yamauchi selitti.

– Kun keräät nämä autot ja tuot ne kahvilaan, sinulle annetaan yksityiskohtainen kuvaus sen historiasta. Tietenkin meillä on ollut asioita, kuten Brand Central ja Museum, jotka tekivät sen muissa peleissä aikaisemmin, mutta tämä on henkilökohtaisempaa tasoa.

– Se todella puhuu käyttäjälle kuvatessaan näiden autojen merkitystä. Syy siihen, miksi teemme tämän, on se, että autojharrastajat vähenevät maailmassa tällä hetkellä. Luulen, että meillä on vastuullinen autoyhteisö ja autoteollisuus, jotka todella haluavat yrittää pitää yllä näitä lukuja ja pitää ihmiset kiinnostuneina autoista, Yamauchi tarkentaa.

Nostalgiaa

OYamauchi toivoo, että nostalgiamaisuus tuo peliin lisää uusia pelaajia ja hienostuneen yksinpelikokemuksen.

– Haluan ensimmäistä kertaa pelin pelaajien todella tuntevan, kuinka autojen maailma laajenee heidän edessään, kun he löytävät kaikki nämä erilaiset autot. Aiemmissa Gran Turismo -peleissä voit todennäköisesti ostaa 10 autoa ja suorittaa pelin läpi niillä. Mutta todella, se jättää 400 muuta pirssiä syrjään, etkä saa kokea niiden riemua, Yamauchi ruikuttaa.

– Mutta GT Cafén kautta pelaajat keräävät ja löytävät kaikki nämä ainutlaatuiset ja upeat autot ympäri maailmaa. Peli on kuin Automuotoilun helmet -kirja.

Sanottuaan kaiken tämän, Yamauchi myönsi, että tämä saattaa sivaltaa sarjan pitkäaikaisia, kovia ydinfaneja, ja myönsi suoraan viimeaikaisen kritiikin.

– Jotkut Gran Turismo -palvelun ydinkäyttäjistä saattavat tuntea, että monet pelissä näkyvät asiat ovat tarpeettomia ja selittävät liikaa. Autoliikkeissä, viritysliikkeissä ja kisoissa esiintyy hahmoja, jotka selittävät heille kaikki nämä eri asiat, ja olen varma, että jotkut heistä ovat kuin ”Oh, paskaa, skip’.

– Mutta haluan heidän muistavan sen tunteen, joka heillä oli, kun he pelasivat ensimmäistä kertaa ensimmäistä Gran Turismoa.

Mainos