Mainos
Lord of the Rings: Return to Moria on selviytymisseikkailu, jonka potentiaali on rajaton ja lopputulos täysin mitäänsanomaton.

Paluu Morian luoliin sijoittuu Keskimaan neljänteen aikaan, eli Taru Sormusten Herrasta -trilogian jälkeiseen aikaan. Kääpiöt, nuo parrakkaat veijaripätkät ovat tulleet valtaamaan Morian kaivokset takaisin itsellensä ja palauttaa Khazad-dúmin kuningaskunta takaisin loistoonsa. Gimli, tuo yksi sormuksen retkikunnan jäsenistä, on koonnut kääpiöiden joukon tehtävää varten. Morian on kuitenkin vallannut paha voima, joka nappaa pelaajan tai pelaajien ohjaamat kääpiöt Morian sisuksiin vailla reittiä ulos.

Rakenna, ”louhi”, kerää, kehitä, taistele, etene ja rakenna uudelleen. Siinä on kaava, johon pelinkehittäjä Free Range Games luottaa kuten niin moni ennen. Mutta nyt ei olla otettu opiksi, vaan mennään siitä missä aita on matalin ja silta helpoiten ylitettävä.

Mainos

Pimeää puuhaa pimeässä

No, sanomattakin selvää on että luolastoissa on pimeää. Pimeässä ovat myös eläneet tämän Lord of the Rings: Return to Moria -pelin tekijät. Kun sinulla on käsissäsi jotain niinkin mittaamattoman arvokasta, kuin maailman varmasti tunnetuin fantasiamaailma, Tolkienin perintö meille kaikille, on paine onnistua varmasti suuri.

Aikana jolloin early access on loistava, vaikkakin kyseenalainen keino saada suoraa palautetta pelaajilta ja kehittää peliä yhteistyössä loppukäyttäjän kanssa. On suorastaan käsittämätöntä, että tämänkaltainen peli päästetään pihalle. Etenkin kun Klonkku-peli oli jo puhdasta paskaa ruskeimmillaan kuiduttomasta ruokavaliosta, olisi kuvitellut, että joku herää siihen todellisuuteen, että tästäkään ei nyt kyllä tule yhtään mitään ilman toisinajattelua.

Kun pelikirjastoissa tai kauppapaikoilla lymyilee pelejä kuten Valheim, Rust, Raft ja kerrassaan upealta vaikuttava Enshrouded, olisi voinut kuvitella, että näistä halutaan oppia ja parantaa. Mitä järkeä on muuten puskea peli ulos kentälle, jossa on jo todella vahvoja haastajia?

Lord of the Rings: Return to Moriasta on aivan turha alkaa pilkkomaan kummemmin yksityiskohtia, sillä sitä ei ole mitään syytä pelata. Päin vastoin, se ottaa vain askelia taaksepäin tehden rakentamisesta, varusteiden ja työkalujen kehittämisestä yksinkertaisesti niin paljon kilpailijoitaan heikommaksi. Tähän päälle kun lyödään aimo annos bugeja ja yksi pelihistorian huonoimmista tekoälyistä ei voi kuin kysyä…

Miksi, oi miksi?

Lord of the Rings: Return to Moria -pelin pitäisi luoda proseduaalisesti sen luolastot, ja kenties näin onkin, mutta pelin kehittäjien päätös sallia pelaajien louhia vai tiettyjä kohtia, rajoittaa mahdollista immersiota niin paljon, että tämä menettää merkityksensä.

Seuraava pökäle, jonka päälle Lord of the Rings: Return to Moria astuu, on tukikohdan rakennus. Sillä vaikka periaatteessa pelaajan on mahdollista kyhätä seuraava leiri mihin tahansa, on pelimaailmaan sijoitettu alueita, joihin periaatteessa on pakko rakentaa, ellet halua käyttää vielä enemmän aikaa edes takaisin säntäilyyn.

Ja Konnun tai Hirvaskankaan torikauppiasta lainaten, eikä siinä vielä kaikki. Se suurin virhe on siinä, että ilman John Rhys-Daviesin elokuvista tuttua ääninäyttelyä, Lord of the Rings -disclaimeria ja elokuvista tunnistettavia kääpiömallinnuksia peli voisi periaatteessa sijoittua ihan mihin tahansa pimeään luolaan. Taru Sormusten Herrasta -lisenssillä pyyhitään lopuksi siis vielä perse ja ainoat viitteet on luolastoista löytyvät pienet viittaukset saagan tapahtumiin laulujen ja runojen muodossa. Potentiaali on täysin hukattu vaikka kuinka voisikin käydä taruista tutuilla pakoilla Morian luolien syvyyksissä.

Tervemenoa

Jos pelistä jotain hyvää sanottavaa pitäisi mainita, on se ihan kelvollisen näköinen, vaikka se ei yllä kilpailijoidensa tasolle tälläkään saralla. Mukana on myös moninpeli, jota en päässyt testaamaan, sillä arvostelukoodeja saapui tasan yksi ja linjoilta ei pelaajia löytynyt. Nyt voinkin todeta, että vaikka toista koodia tulisi tarjolle, on peli kuopattu omalta osaltani. Jos kehittäjät olisivat ottaneet mukaan pelaajia, kuten Valheimin ja vaikkapa uusimpana Baldur’s Gate 3:n kohdalla, voisi lopputulos olla toinen sillä kuten sanottu, potentiaali oli olemassa – nyt sitä ei ole.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Lord of the Rings: Return to Moria
25 %
Edellinen artikkeliPS5 tulee saamaan striimaajien iloksi tekoälyllä keneroituja apukeinoja
Seuraava artikkeliSpider-Man 2 -pelin ohjaaja vihjailee toisesta supersankarista, joka nähtäneen vielä samassa universumissa
Mr. Revideor
Each person who ever was or is or will be has a song. It isn't a song that anybody else wrote. It has its own melody, it has its own words. Very few people get to sing their song. Most of us fear that we cannot do it justice with our voices, or that our words are too foolish or too honest, or too odd. So people live their song instead.
lord-of-the-rings-return-to-moria-arvosteluLord of the Rings: Return to Moria on ihan kelvollisen näköinen, vaikka se ei yllä kilpailijoidensa tasolle tälläkään saralla. Jos kehittäjät olisivat ottaneet mukaan pelaajia, kuten Valheimin ja vaikkapa uusimpana Baldur's Gate 3:n kohdalla, voisi lopputulos olla toinen sillä kuten sanottu, potentiaali oli olemassa – nyt sitä ei ole.