Mainos
Octopath Traveler 2 on itsenäinen jatko-osa HD-2D-grafiikkatyylin esitelleelle Octopath Traveler -pelille. Pelin tekijät ovat kuunnelleet esiosaa kohdistunutta kritiikkiä, mutta onko neuvosta otettu vaaria?

Square Enixin Octopath Traveler esitteli vuonna 2018 maailmalle HD-2D-grafiikkatyylin, joka yhdistelee nykyaikaista 3D-grafiikkaa retrohenkiseen pikseligrafiikkaan. Sen verran Square Enix luotti omaan luomukseensa, että tavaramerkkisuojasi HD-2D:n.

Alunperin Nintendo Switchille ilmestynyt peli sai myöhemmin sekä Windows että Xbox-versiot. Julkaistiinpa peli myös kuolleena syntyneelle Stadiallekin. Pleikarille ensimmäinen osa ei ole tähän päivään mennessä ilmestynyt.

Mainos

Octopath Traveler aiheutti Squaren Super Nintendon jrpg-pelien parissa kasvaneelle allekirjoittaneelle niin isoja väristykisä, että se lohkaisi huippupisteet. Octoptah Travelerin arvion voi lukaista tästä.

Ensimmäinen osa kohtasi joidenkin kriitikoiden ja pelaajien parissa kritiikkiä, muun muassa siitä, että kaikkien kahdeksan hahmon tarinat tuntuivat irrallisilta. Hahmot kyllä kulkivat yhtenä pelaajan valitsemana neljän hengen taistelijaporukkana, mutta hahmojen välillä ei ollut mitään mainittavaa interaktiota. Tarinat nivoutuivat pelin aivan lopussa yhteen tavalla, joka tyydytti osan ja jätti toiset kylmäksi.

Octopath Traveler 2:sta varten Square Enix on kuunnellut kritiikkiä ja tehnyt peliin uudistuksia. Tällä kertaa peli saapuu Playstation 4:lle, 5:lle, Windowsille ja Nintendo Switchille, mutta ei Xboxille. Kumpikin peli ovat tarinallisesti itsenäisiä, joten ensimmäistä osaa ei ole tarvinnut pelata päästäkseen mukaan.

Kasitien kulkijat

Octopath Traveler 2:ssa on kahdeksan hahmoa, joilla jokaisella on omat neljä lukua kestävät tarinansa. Hahmogalleriasta löytyy muun muassa inkvisiittoria murhamysteerin äärellä, tanssijan urasta haaveileva nuorukainen, syyttömänä vankilaan tuomittu ja pilke silmäkulmassa oleva kiertävä kauppamies, joka haluaa parantaa maailmaa kapitalismin avulla. Kaikilla hahmoilla on oma sysäyksensä lähteä maailmanmatkalle.

Uusretroa moderneilla twisteillä

Octopath Traveler 2 ottaa vahvasti inspiraatiota Super Nintendon Square Enixin, entisen Squaresoftin, JRPG-peleistä. Pelissä seikkaillaan isolla kartalla, etsitään uusia matkakumppaneita Octopath Traveler 2:n kahdeksikosta, seurataan heidän tarinaansa, suoritetaan sivutehtäviä ja vietetään paljon aikaa vuoropohjaisissa taisteluissa.

Taistelut käyttävät samaa riski-palkinto-kaavaa BP-pisteillä kuin edeltäjänsä. Vihollisilla on heikkoudet ja niitä hyödyntämällä taisteluista selviää vähemmillä vahingoilla. Pomotaisteluissa on melkeinpä pakko yrittää hyödyntää pomovastuksen heikkouksia.

Alkutunnarissa on sama melodia kuin ensimmäisessä osassa, eli sitä fanittavat pääsevät heti hyviin tunnelmiin.

Sama kaava

Octopath Traveler 2 pitää saman vuoropohjaisen taistelutyylin kuin edeltäjässään, lisäten soppaan tällä kertaa latentit voimat. Latentit voimat voi ottaa käyttöönsä kun niiden mittari täyttyy ja jokaisella hahmolla on oma erikoisuutensa. Tämä lisää taktisuutta taisteluihin, antaen lisää mahdollisuuksia hahmojen välisille synergioiden etsimisille.

Hahmot kasvavat tasoja samalla tavalla kuin esiosassa ja hahmojen ammattiin liittyviä taitoja voi availla taisteluista kertyvillä JB-, eli Job Points -pisteillä. Pelaaja voi avata minkä tahansa vapaana olevista taidoista JB-pisteillä, jokaisen avauksen kasvattaessa seuraavan avauksen hintaa eksponentiaalisesti, tyyliin 30, 100, 500. Tämä pistää pohdiskelemaan makealla tavalla sitä, missä järjestyksessä kannattaa taitoja availla.

Jokaisella hahmolla on esiosansa mukaisesti myös oma Path Action, eli NPC-hahmoille suoritettava teko. Tämä teko voi olla esim hahmon ryöstäminen tai vaikkapa NPC-hahmon arviointi. Octopath Traveler 2 uudistaa tätä lisäämällä peliin päivä-yö-vaihtelun.

Jokaisella hahmolla on oma Path Actioninsa päivälle ja yölle. Esimerkiksi päivällä hahmo voi arvioida NPC-hahmoa ja yöllä hakata tämän ja viedä kamat. Kaupungeissa olevat NPC-hahmot löytyvät eri paikoista päivän ja yön vaihtuessa. Onneksi pelaaja pystyy nappia painamalla vaihdella päivän ja yön välillä, eli missään ei tarvitse tyhjän panttina jäädä odottelemaan.

Esiosan kritiikistä viisastuneena Square Enix on lisännyt peliin kohtaamisia kahdeksikon välillä tiettyjen parien kesken. Tämä lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta, mutta jättää silti hahmot vielä etäisiksi toisistaan esiosansa tavoin.

Jokaisella on oma tarinansa kuten esiosassa ja niiden välissä saattaa törmätä tälläisiin pieniin risteämäkohtiin. Tästä huolimatta hieman kaksijakoisesti hahmot kulkevat toistensa mukana ja ikään kuin kertovat oman tarinansa toisille hahmoille, kuten esiosassaan.

Vähän nätimpää

Octopath Traveler 2 on samankaltaista HD-2D grafiikkaa käyttävä, kuin esiosansa mutta yksityiskohtaisempaa. Pelin alueet ovat todella nättiä katseltavaa, ja välillä tätä uusretrohenkistä maisemaa jääkin tuijottelemaan ihan fiiliksissä.

Musiikki sisältää upeita Yasunori Nishikin sävellyksiä. Hän vastasi myös Octopath Travelerin soundtrackista.

Ääninäyttelyn voi valita japaniksi tai englanniksi. Englanninkielinen ääninäyttely toimii hyvin, hahmoissa on persoonaa, mutta kokonaisuutena ääninäyttelyssä on hieman terävämpiä kulmia latistava äänikirjamainen ote.

Kannattaako ostaa?

Octopath Traveler 2 on sitä samaa kuin esiosansa, mutta pienin uudistuksin. Jos esiosasta tykkäsi, tykkää tästäkin. Kritiikkiä oli kuunneltu, mutta ratkaisut ovat vähän enemmän laastaria kuin haavanhoitoa. Missattuna tilaisuutena voi pitää esimerkiksi sitä, että pelin hahmojen ammatit ovat täysin samat kuin esiosassa, vaikkakin hahmot ovat täysin erilaiset.

Octopath Traveler 2:ssa on silti jotain lohdullista. Sen lukuihin jaettu vapautta korostava rakenne on oiva hektisessäkin elämänrytmissä ja sen kahdeksan tarinaa ovat kuin hyvin kirjoitettuja novelleja, joita voi ahmia silloin kun aikaa sille on. Hahmojen persoonissa ja tarinoissa on sen verran imua, että helposti pelin parissa viettää useammankin tunnin kerrallaan. Octopath Traveler 2:n taistelun koukku on ihan yhtä maukas edelleen, kuin esiosassaan.

Tästä arviosta voi huomata, että monessa kohtaa toistuu ”kuin esiosassaan”. Siksi Octopath Traveler tuntuu enemmän kuin Kasitien kulkijat 1.5:lta, kuin selkeästi uudistetulta jatko-osalta.

Mainos
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Octopath Traveler 2
90 %
Edellinen artikkeliMonster Energy Supercross – The Official Videogame 6 -arvostelu – nimihirviö, mutta onko myös ajohirviö?
Seuraava artikkeliRespawn.fi Podcast (9.3.2023) – Tekoäly vie meidän työt… ja naiset
Taide – Media – Teknologia. Elokuva ja pelit, koska niissä yhdistyvät taide ja teknologia. Teatteri, koska on tehnyt sitä aina. Impro, koska ei tarvitse muistaa vuorosanoja. Musiikki, koska se on henkireikä. Kirjat, koska aina voi oppia jotain lisää. Liikaa siistejä juttuja, liian vähän aikaa ja uteliaisuus pitää aina nälkäisenä.
octopath-traveler-2-arvosteluOctopath Traveler 2 on marginaalinen uudistus esiosaansa kahdeksalla uudella tarinalla ja kulkijalla, joissa kuitenkin on valitettavaa tuttuutta. Hyvin kirjoitetut ja näytellyt tarinat pitävät imussa. Pelin pihvinä on silti edelleen sen upea HD-2D -grafiikka ja hyvin koukuttava vuoropohjainen taistelu. Lisää samaa hyvää edellisen osan pelanneille ja ihan oiva loikka niille, jotka hyppäävät tässä kohtaa kärryjen kyytiin.