Mainos
Ride 5 on moottoripyöräkilvanajopeli, joka tuo markettien ja mainosten tutut tavispyörät koeajettaviksi moottoriradoille. Tällä kertaa esittelyssä on Milestonen ensimmäinen vain uuden sukupolven laitteille suunnattu peli, mitä se tarkoittaa?

Moottoriradalla on 32 astetta lämmintä. Nahkapuku hohkaa kuumuutta ja visiiri vetää huuruun, joten vaihtuisivatpa ne valot jo, että päästään liikkeelle ja tulee viileää ilmavirtaa. Näin luultavasti ajattelee Ride 5 -pelin kuminaamainen pelihahmo ennen jokaisen kisan starttia.

Mainos

Mihinkäs sitä kilpa-ajopeli edellisestä muuttuisi?

Ride 5 on moottoripyöräpeli, joka tarjoaa pelaajille mahdollisuuden kokea vauhdin hurmaa ja eri aikakausien suosikkimopojen koeajoa erilaisissa ympäristöissä, 44:llä radalla.

Peli sisältää yli 270 erilaista moottoripyörää, joita voi muokata ja päivittää rajoitetusti, oman mieltymyksen mukaan.

Peli on jaettu karkeasti kuuteen eri kisaformaattiin; ura-tila, Single Race, Endurance, Time trial, Race Creator ja pitkästä aikaa palaava jaetun ruudun kaksinpeli. Myös verkkomoninpeli on mukana, mutta samoilla kisaformaateilla.

Uutuutena päästään kaahaamaan täysillä Daytonan ovaaliradalla.

Uratila on jaettu neljään pääkategoriaan, joissa jokaisessa on viisi pakollista ja viisi vapaaehtoista kisakokonaisuutta, joten championshippejä on 40 – toinen toistaan haastavempaa. Ajettavaa siis riittää.

Vapaassa ajossa oleva Race Creator on puolestaan kisaeditori, jossa pelaaja valitsee radat, fillarit ja jopa vastustajat. Eli tekoälykavereiksi voi valita vaikka pelkkiä suomalaisia 1980-luvun 250-kuutioisilla Kawasakeilla, kun itse ajaa 2021 Hayabusalla.

MV Agusta Brutale 1000 RR on maailman nopein naku, ja siltä se tuntuu myös Ride 5:ssä.

Mitä uutta edelliseen verrattuna?

Pääsääntöisesti Ride 5 -pelin uudistukset ovat näkymättömiä edelliseen osaan verrattuna. Ainoat näkyvät uudistukset ovat 3D-pilvet, jotka vaikuttavat dynaamiseen säähän aivan eri tavalla kuin aikaisemmin. Osa kartasta voi olla pilvistä, osa auringossa. Samoin säätila vaihtuu lennosta aidommin. Näkyvää ovat myös uudet radat ja uudet pyörät sekä ajovalotehoste.

Kaikki muut uudistukset ovatkin sitten pelillisyyttä parantavia ominaisuuspäivityksiä. Näitä ovat mm. parempi Ai-kuskien tekoäly, aidommat fysiikat, prätkätuunauksen parempi vaikuttavuus fysiikkaan, uusimmasta MotoGP-pelistä tutut uudet ajoavut niin, että prätkä ajaa helpoimmalla tasolla melkein itsestään ja vaikeimmalla mopo heittää voltin joka kurvissa.

Mukana on tuttuun tapaan livery editor, joka mahdollistaa omien prätkien tarroittamisen mielensä mukaan, kypärien tuunaamisen, pikkutarrojen tuunaamisen ja persepatchin muokkaamisen nahkapukuun.

Totta kai mukana on myös valokuvatila, joka on rajoitettu, mutta hyvin mehevä.

PS5-versio hyödyntää mahtavasti DualSense-ohjaimen värinöitä. Ajaminen tuntuu hyvin samalta kuin Gran Turismo 7:ssa, joten ajaminen ohjaimella on yllättävän riemullista.

Ei pelkkää uudistusta

On pari osuutta, joissa Ride-pelisarja on ottanut edistysten sijaan takapakkia. Nämä asiat ovat läsnä myös viidennessä versiossa. Nimittäin Ride 2 tarjoili prätkille todella laajan tuunausmahdollisuuden. Kaikkea saattoi vaihtaa aina kahvojen väriin asti. Sen jälkeen tuunaus on ollut hyvin paljon yksinkertaisempaa. Tarjolla on vain muutama racing-putki, ”isompi kone”, ”isommat jarrut”, ”kisavaihteisto” ja kisakumit. Kumeissa sentään on brändit, eli ajonahaksi voi valita vaikka Pirellin, Michelinin tai Dunlopin.

Toinen Ride-nimikkohienous, eli maantieradat ovat poissa. Ensimmäiset kolme Ride-peliä tarjoilivat maalais-, vuoristo- ja mutkateitä moottoriratojen lisäksi. Tällä kertaa kaikki radat ovat lähes pelkästään moottoriratoja, Nizzan katurataa ja paria Brittein saarten teitä lukuun ottamatta. Maanteiden soisi tulla takaisin, vieläpä mieluusti A-pisteestä B-pisteeseen versiona.

Mieluisaa on, että allekirjoittaneen omakin mopo löytyy pelin kattauksesta. Ja melko samanlaisen siitä saa tuunattuakin.

Grafiikat ja äänet?

Koska Ride 5 on ensimmäinen vain PS5- ja Xbox Series -sukupolvelle julkaistava Milestonen peli, luulisi helposti, että peli pyörii Unreal 5 -pelimoottorilla. Näin ei kuitenkaan näyttäisi olevan, sillä peli ei näytä merkittävästi paremmalta kuin Ride 4 eikä peli hyödynnä lainkaan säteenseurantaominaisuuksia tai pitkää piirtoetäisyyttä, joka nanite-teknologian ansiosta olisi mahdollista. Näin ollen peli rullaa joko Unreal 3:lla tai Unreal 4:llä, mutta viimeisintä graafista herkkua, jota pelimaailma tarjoaa, ei valitettavasti saada nauttia.

Kannattaako ostaa?

Ride 5 on todella hyvä moottoripyöräsimcade prätkäfaneille. Samalla se on ainakin konsoleille ainoa prätkäpeli, jossa pääsee ajamaan ns. ”tavallisia” pyöriä. Sarjassaan Ride 5 on hienoin ja viimeistellyin osa, joten kyllä sen hankkimista voi hyvällä sydämellä suositella, jos moottoripyörät ovat lähellä sydäntä.

Ride 5 ei kuitenkaan ole ottanut niin suurta harppausta Ride 4:stä kuin olisi suonut. Olisi helposti ollut aika loikata Unreal 5 -pelimoottorin maailmaan ja ottaa käyttöön viimeisimmät valaistus- ja säteenseurantatehosteet sekä meta human -hahmot niin naurettavien kuminaamojen tilalle. Toivon todella, että Ride 6 tekee tämän harppauksen.

Ride 5 on kuitenkin pääsääntöisesti kuin prätkien GT7, joten en näe mitään syytä, miksi prätkistä diggaavan pelaajan ei kannattaisi tätä ostaa ajokauden off-seasoniksi.

Mainos