Skull and Bones on merirosvoseikkailu, joka panostaa yhteistyömoninpeliin. Se tarjoaa teoriassa huikean seikkailun Intian valtamerellä, mutta onko se oikeasti niin huikea?
Skull and Bones on toimintaseikkailupeli, jossa pelaaja seilaa omalla merirosvolaivallansa Intian valtamerellä. Peli rakentuu live service -kokonaisuuden päälle, joissa voi taistella yksin tai yhdessä kavereidensa kanssa muita laivoja ja linnoituksia vastaan, diilailla rihkamaa ja huumeita, solmia sopimuksia ja kilpailla muiden pelaajien kanssa.
Skull and Bones on saanut inspiraationsa Assassin’s Creed IV: Black Flagin meritaisteluista, ja muistuttaakin niitä etäisesti. Parhaat Black Flagin puolet kuitenkin puuttuvat.
Missä peli kuhnasi?
Peli julkistettiin alun perin vuonna 2017 E3-messuilla, ja sen piti ilmestyä jo vuonna 2018. Pelin tuotanto kohtasi kuitenkin useita vaikeuksia ja viivästyksiä kehityksensä aikana, ja sen julkaisupäivä on siirtynyt lukuisia kertoja.
Peli on vaihtanut pelialuettaan Karibialta Hyperboreaan ja lopulta Itä-Afrikkaan ja Kaakkois-Aasiaan. Pelin pelattavuus on myös muuttunut useita kertoja, keskittyen välillä merenkulkuun ja laivataisteluihin, ja välillä maalla selviytymiseen.
Pelin kehittäjät ovat kertoneet, että pelin suunnittelussa on ollut ristiriitaisia ideoita, johtamisongelmia ja puutteellinen suunta. No, nyt se on viimein täällä, mutta ovatko ongelmat ratkaistuja ja suunta selvä?
Laivataisteluja ja loottaamista
Pelissä seilataan suurella merialueella, joka koostuu neljästä pääalueesta; Red Islesta, Afrikanrannikosta, Itä-Intiasta ja avomerestä. Näissä on paljon saalistettavaa ja tutkittavaa, sillä merta hallitsevat kilpailevat imperiumit; britit, hollantilaiset ja kuninkaallinen kompanja.
Päätehtäviä puolestaan jakelee pari rosvomestaria, John Scurlock ja amiraali-Rahma, eli Spede Pasasen sanoin, ”Rähmä”.
Pelin edetessä homma karkaa esikuvaansa Black Flagia överimmksi Pirates of the Caribbeanin innoittamaksi, joten merihirviö ja erittäin haastava kummituslaivakin kohdataan.
Assassin’s Creed Bones
Peli muistuttaa hyvin, hyvin paljon Assassin’s Creed -pelien meritaisteluita, jotka Black Flag aikoinaan aloitti. Skull and Bones -tekee meritoiminnan samalla tavalla, mutta puutteellisemmin. Siinä, missä Assassin’s Creedeissa pelaaja voi hypätä pois ruorista ja hypätä vaikka mereen tutkimaan asioita, ollaan Skull and Bones -pelissä vain ruorin takana tai turvasatamassa jalkeilla. Skull and Bones on siis kuin torso Assassin’s Creed -esikuviinsa verrattuna.
Ubisoft kertoo, että Skull and Bones on suuri co-op-peli, jossa pelaajaystävät voivat olla merten herroja ja ryövätä kaiken yhdessä. Tämä ei kuitenkaan ole niin hohdokasta todellisuudessa, kuin se voisi olla. Peliä voidaan kyllä pelata kimpassa, mutta kukin pelaaja pelaa silti samaan aikaan omaa tarinaansa. Taisteiluihin päästään yhdessä, mutta vain yksi on ”pomo” ja vie parhaat lootit. Lisäksi tehtäviin osallistuminen bugittaa monella tapaa ja välillä rikkoo koko pelin. Tällöin on poistuttava partysta ja jatkettava yksin. Myös moninpeli on torso, sillä siinä ei ole mitään koukkua. Jotkut loppupään pomoista ovat kuitenkin niin vaikeita, ettei niistä selviä yksin. Tällöin ystävärosvoa kaivataan.
Tee oma Jack Sparrow’si
Hienointa Skull and Bonesissa on toki se, että pelaaja voi tehdä oman Jack Sparrownsa ja tälle sellaisen laivan tai laivoja kuin haluaa. Harmillisesti roolipeliäkään ei ole viety kunnolla maaliin, sillä muokkaaminen on liian suppeaa. Hahmomalleja on muutama, joista ei saa oikeasti uniikin näköistä merirosvoa. Partoja ja tukkia saa kyllä pelin edetessä lisää, mutta tämän kaltaisessa verkkopelissä laajemmat muokkausvaihtoehdot olisivat ehdottomasti olleet paikallaan. Vaatteitakin kyllä löytyy, mutta esimerkiksi vaatteiden väriä ei pääse vapaasti vaihtamaan. Tämäkin uniikin mahdollisuuden potentiaali on jätetty käyttämättä.
Koska kyseessä on live-service-peli, on sen tärkein kokonaisuus End Game, eli loppupeli. Eli kun tarina on läpäisty, peli pyrkii koukuttamaan pelaajat kuin Destiny 2 tai GTA Online ja jatkamaan oman imperiuminsa kasvattamista kausitehtävien ja sivutehtävien muodossa.
Mikäli hahmomuokkaus ja laivanmuokkaus pysyy kuitenkin niin suppeana kuin se on nyt, on vaikea nähdä, miksi jaksaisi kerätä loottia loputtomiin, ellei omaa taiteellista vapautta voi hyödyntää oikeasti. Oletettavaa kuitenkin on, että peliä kehitetään pelaajien toivomaan suuntaan.
Graafisesti heti hieman vanhentunut
Graafisesti Skull and Bones näyttää päällisinpuolin hyvältä, mutta tarkemmin tarkasteltuna 10 vuotta vanhalta. PS4-vibat ovat vahvasti läsnä kaikkialla ja peli näyttää välittömästi vanhentuneelta tai indie-tapaukselta. Suurin syy tähän on hahmojen ja objektien polygonien vähäisyys. Jokainen objekti, hahmo ja elementti on ns. low poly -formaatissa. Aivan kuin vielä 2024 polygonien määrässä tulisi säästellä.
Lisäksi myös viimeisimmät visuaaliset tehosteet kuten RTX-heijastukset ja valaistukset loistavat poissaolollaan. Säteenseurantaa on kyllä mukana ambient occlusionin parantamisessa, mutta kukapa sitä huomaa?
Kannattaako ostaa?
Skull and Bones on Ubisoftin suuri merirosvopeli, joka ottaa 80 % mekaniikoistaan Assassin’s Creed -pelien laivailuista ja rakentaa pelillisyyden Disneyn Pirates of Caribbeanin tunnelmiin. Sen tekninen toteutus on heti kättelyssä vanhahtavaa ja pelimekaniikoista puuttuu monipuolisuutta, joihin Assassin’s Creed -pelissä totuttiin.
Skulli ja Boner ei kuitenkaan ole huono peli. Se on yhdessä kavereiden kanssa ihan viihdyttävä, jos merirosvoilusta tykkää. Peli on kuitenkin melko viipyilevä laivataisteluita lukuun ottamatta, joten hack n’ slash -fanien kannattaa skipata tämä suosiolla.
Micorosfotin Sea of Thives on seikkailijoille ja todellisille rpg-pelaajille, Skull and Bones on loottaajille ja levelöityjille.
Toinen mielipide
Koska pelasimme pelin arviovaiheen yhteistyömoninpelinä, on tästä luvassa myös toinen mielipide ja toinen arvosana. Ohessa Juhani Kakon mietteet:
Skull and Bonesista ei ole pitämään pinnalla epätoivoisia ajatuksia piraattirokkitähteydestä, ei vaikka kuinka iskisi digikajaalia hahmonsa pärstävärkkiin. Skull & Bonesia on kypsytelty aivan liian pitkään. Uuni jäi päälle ja peli homehtui. Pinnalta löytyy jopa ihan kelvollista meritaistelua, mutta pinnan alla taasen on vanhahtunutta pelisuunnittelua ja edellisen sukupolven graafista ilmettä. Tätä saadaan kun riisutaan Assassin’s Creed Black Flag -pelistä pääpeli pois ja jätetään tilalle meriaiheinen minipeli nötköttitäytteisellä avoimella pelimaailmalla.
Kommenttien kirjoittaminen edellyttää että olet kirjautunut.