Mainos
Square Enixin toimitusjohtaja Takashi Kiryu sanoo, että yhtiö aikoo soveltaa tekoälyä aggressiivisesti kehitys- ja julkaisutoiminnassaan tulevaisuudessa.

Final Fantasy -firman uudeksi pomoksi kesäkuussa 2023 nimitetty Kiryu kommentoi asiaa perinteisessä toimitusjohtajan uudenvuoden kirjeessään.

Kirjeessä johtaja kertoo uusista aloitteista, joita hän on toteuttanut nimityksensä jälkeen, kuten kehitteillä olevien pelien tarkastamisesta ja suunnitelman nopeuttamisesta, jonka tarkoituksena on tarjota lisää resursseja sen sisäisille tiimeille.

Mainos

Kiryu sanoi myös, että Square Enix laajentaa tiedon jakamista tavoitteenaan standardoida prosessinsa ja ”parantaa tehokkuuttamme” sekä kannustaa tiiviimpää yhteistyötä sisältö- ja julkaisutiimiensä välillä.

Kirjeen ehkä huomiota herättävin kohta mainitsee kuitenkin toimitusjohtajan kunnianhimoiset tavoitteet tekoälyn alalla.

”Aiomme myös soveltaa aggressiivisesti tekoälyä ja muita huipputeknologioita sekä sisällönkehitys- että julkaisutoimintoihimme”, johtaja kirjoitti.

”Lyhyellä aikavälillä tavoitteenamme on parantaa tuotekehityksemme tuottavuutta ja kehittää markkinointiamme entistä hienostuneemmaksi. Pidemmällä aikavälillä toivomme voivamme hyödyntää näitä teknologioita luodaksemme uusia sisältömuotoja kuluttajille, sillä uskomme, että teknologiset innovaatiot tarjoavat liiketoimintamahdollisuuksia.”

Aiemmin kirjeessä Kiryu puhui ChatGPT:n kaltaisten generatiivisten tekoälyteknologioiden vaikutuksesta, ja hän totesi, että ne olivat nopeasti laajentuneet kattamaan kuvat, videot ja musiikin.

”Uskon, että generatiivisella tekoälyllä on potentiaalia paitsi muokata sitä, mitä luomme, myös muuttaa perusteellisesti prosesseja, joilla luomme, mukaan lukien ohjelmointi”, hän sanoi.

Toimitusjohtaja ei kertonut mitään yksityiskohtia siitä, miten se käyttäisi tekoälyä pelikehityksessä, mutta Final Fantasy 7 Remaken toinen ohjaaja on aiemmin kertonut, miten se rakensi tekoälytyökalun hahmojen kasvojen animaatiota ja huulisynkronointia varten.

Square Enixin edellinen johtaja Yosuke Matsuda käytti viime vuoden kirjettä ilmaistakseen yhtiön sitoutumisen lohkoketjuteknologiaan. Viimeisimmässä kirjeessä Kiryu sanoi, että yhtiö jatkaa näiden pyrkimysten tukemista.

Marraskuussa Xbox ilmoitti monivuotisesta sopimuksesta Inworldin kanssa tekoälydialogi- ja tarinankerrontatyökalujen rakentamisesta mittakaavassa, minkä se sanoi mahdollistavan ”helppokäyttöisen, vastuullisesti suunnitellun monialustaisen tekoälytyökalupaketin, joka auttaa ja voimaannuttaa luojia dialogin, tarinan ja tehtävien suunnittelussa”.

Xboxin talousjohtaja Tim Stuart tarkensi myöhemmin Wells Fargo TMT Summitissa:

– Kehittäjäpuolella ajatellaan miljoonia ja miljoonia dollareita, jotka käytetään lokalisointiin, käsikirjoitukseen, miten pelaajat liikkuvat pisteestä A pisteeseen B ja miten ei-pelaajahahmoilla on vuoropuhelua. Tekoäly voi huolehtia kaikesta siitä. Nyt sanotaan: ’Pelaajan on päästävä paikasta A paikkaan B’, ja sen sijaan, että pitäisi kirjoittaa tuhansia rivejä skriptejä tai koodia, tekoäly vain vie pelaajan paikasta A paikkaan B. Esimerkiksi lokalisointi ja asioiden kääntäminen uusille kielille. Kun ajattelemme pelien testausta, miljoona tekoälyrobottia voi käydä läpi Minecraftin tason ja selvittää, mihin pelaajat juuttuvat, mihin he käyttävät rahaa ja miten he ajattelevat tasosta. Tämä on siis kehittäjän kannalta peliä muuttavaa, Stuart summasi.

Mainos