Mainos
Unreal Engine 5 on yhä useamman pelistudion valinta pelimoottoriksi sen tarjoamien kehittyneiden ominaisuuksien vuoksi.

Moottorin suorituskyky on kuitenkin aiheuttanut ongelmia erityisesti PC:llä. Konsolit, kuten PlayStation 5 ja Xbox Series X ja S, kykenevät käsittelemään Unreal Engine 5 -pelejä paremmin, sillä niissä on omistetut IO-ohjaimet tietojen pakkaamiseen ja purkamiseen. PC:llä vastaavat ratkaisut puuttuvat, mikä aiheuttaa pullonkauloja ja epävakaata suorituskykyä.

Massive Damagen pelikehittäjä Bryan Heemskerk käsitteli asiaa Moore’s Law is Dead -podcastissa. Hänen mukaansa Unreal Engine 5 oli julkaisussa ”kahden sukupolven päässä” suorituskyvyn osalta. Heemskerkin mukaan Nvidia GeForce RTX 6000 -sarjan näytönohjaimet saattavat tarjota riittävän suorituskyvyn vasta vuosina 2026 tai 2027.

Mainos

Unreal Engine 5:n ominaisuudet, kuten Nanite ja Lumen, mahdollistavat huomattavasti realistisemmat ympäristöt ja hahmojen liikkeet. Näiden teknologioiden vaatima laskentateho kuitenkin vie huomattavan osan suorituskyvystä, mikä aiheuttaa ongelmia erityisesti PC:llä.

Epic Games on tietoinen ongelmista ja on julkaissut päivityksiä, joiden on tarkoitus vähentää esimerkiksi shaderien kääntämiseen liittyviä ongelmia. Näistä huolimatta monien pelaajien mielestä pelien tulisi olla optimoituja nykyiselle laitteistolle, eikä tuleville sukupolville.

Mainos