JAA
} else { // }

Hitman: Agent 47 on xtv.fi:n ensimmäinen 4K-UHD-arvostelu. Tuovatko uudet pikselit ja väriavaruus lisäarvoa keskinkertaista huonompaan toimintaleffaan?

} else { // }

ELOKUVA

Hitman-peleistä tutun, viivakoodiniskaisen Agentti 47:n tarina avataan uudelleen ja tuodaan pelimäisemmässä näkökulmassa valkokankaille. Elokuvan tarinassa kaljupäinen palkkamurhaaja etsii luojaansa ja yrittää päästää koko pahan korporaation pois päiviltä, ennen kuin ylivertaisia palkkamurhaajia on planeettamme pullollaan. Esteeksi tulee omituinen nainen Katia (Hannah Ware), joka tuntuu olevan linkki kaiken pahan alkuun ja juureen.

Hitman: Agent 47 yrittää kaikin keinoin kaapata ideoita tarinaansa pelimaailmasta ja lopputuloksena onkin Resident Evil -elokuvista kopioitua salaliittoa ja pakomatkailua Bourne-leffoista. Vaikka se paperilla kuulostaakin hyvältä, on lopputulos yllättävän tylsää neppailua hienoissa puitteissa.

Elokuvassa matkaillaan Berliinissä ja Singaporessa, joissa riittää kaunista miljöötä tuhottavaksi, mutta räiskintä tuntuu olevan tarinaa tärkeämpi. Juoni on mitäänsanomattoman tylsä, vaikka Hitman-tarinoista olisikin voinut ammentaa ties mitä mielenkiintoista. Nolointa elokuvassa ovat suurimmat stuntit, joiden rajuimmat kohtaukset ovat kömpelöä tietokonegrafiikkaa.

 Hyvänä asiana mainittakoon, että leffassa lentää veri, eikä sitä säästellä. Veri on vieläpä perinteistä veripussikamaa, joten se näyttää aidolta verrattuna vaikkapa Expendables-leffojen CGI-roiskeisiin.
Hitman: Agent 47 on epäonnistunut pelielokuva. Pelit kertovat hiippailusta ja salamurhista, leffassa kaahataan Audeilla Audeja pakoon ja räiskitään enemmän kun Call of Duty -peleissä. Tarina on tylsä, henkilöhahmoihin ei samaistu, toiminta on keskinkertaista ja parhaat toimintapalat on tehty naurettavilla CGI-stunteilla.

KUVAN- JA ÄÄNENLAATU

Ero ei ole yhtä selkeä kuin DVD:ltä Blu-ray:hin siirryttäessä – paitsi tavallaan kyllä on. UHD tuo mukanaan niin paljon ylsityiskohtia, että kaikkea tekee mieli jopa koskettaa. Sormenjäljet pinnoilla, hikipisarat iholla, räkärämmäleet sieraimen suussa. Näitä detskuja ei ole ennen voinut nähdä, mutta nyt niitä ihmetellään suu auki. Jotta näitä yksityiskohtia päästäisiin näkemään, on katsoja istuttava riittävän lähellä 4K-televisiota. Optimaalinen katseluetäisyys on 0,75 kertaa ruudun läpimitta. Full-HD:ssa etäisyys on puolestaan 1,5, eli 4K:ta ahmiessa sohva tai tuoli on oikeasti raahattava puolen metrin päähän ruudusta ja kotiteatteri kalkuloitava siihen pisteeseen sopivaksi.

Samoin ruudun koolla on väliä. Mitä suurempi ruutu tai valkokangas (kunhan 4K-tykit vain joskus tulevat) sitä parempi. 55-tuumainen 4K-televisio on melkeinpä minimisuositus. 100 tuumaa lähentelee jo 4K:lle kelvollista ruutukokoa. 4K pääsee kuitenkin oikeuksiinsa isolla kankaalla.

hitman-agent47-arvostelu-tissipaita

 

Pikseleiden lisäksi UHD tuo mukanaan myös uuden väriavaruuden. HRD (High Dynamic Range) parantaa kontrastia ja avaa uusia väripisteitä. Katsojan on kuitenkin syytä varmistaa, että televisio on kalibroitu hifi-lehtien ohjeiden mukaan. Myös kaikki televisioiden omat kuvanparannus- ja tehostusfiltterit on syytä poistaa käytöstä.

Äänissä ei sen suurempia uudistuksia UHD:n myötä ole. Uusin ääniraitavouhkaus tulee Dolby Atmos -pakkauksesta, joka osaa kaiuttaa ääntä kuulumaan ala- ja yläpuolelta. Hitmanissa on kuitenkin tyrkyllä vain perinteiset Dolby Digital ja DTS-koodaukset.

EKSTRAT

Lisämateriaaleista löytyy perinteinen paketti elokuvateosta kertovaa aineistoa dokumentaarien muodossa, poistettuja kohtauksia, elokuvaa ennen julkaistu sarjakuva digitaalisena ja kuvagalleriaa.
} else { // }
ARVOSTELUN YLEISNÄKYMÄ
Hitman: Agent 47
JAA
Edellinen artikkeliPeliarvostelu: Alienation
Seuraava artikkeliNighthawk X4S (r7800) on pelistriimaajan wifi-reititin

Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.