DC Comicsin sarjakuvahahmot lyöttäytyvät jälleen kerran yhteen ja toisiaan vastaan kun uusimman Mortal Kombat -pelin tekijoiden NetherRealmsin uutuustuote Injustice: Gods Among Us pärähtää käyntiin.
Peligenrelle epätyypillisen laaja tarinamoodi kertoo sadun tutuista supersankareista, jotka kohtaavat kaksoisolentonsa ja hämmentäviä erikoistilanteita, kun universumissa jokin menee sekaisin ja avaa rinnakkaisulottuvuuden portit auki Metropolisiin.
Tarinamoodi ei ole kuitenkaan ainoa laatuaan, sillä pelin S.T.A.R.S.-ohjelma sisältää toisen juonellisen osuuden huikealla 240 tehtävän laajuudellaan. T.ä.h.t.i.-moodissa on mukana turpaanvedon lisäksi myös muuta toimintaa, joka piristää erittäin positiivisella tavalla tavallista perusnyrkkeilyä.
Näiden kahden supermoodin lisäksi vaihtoehtoina on myös yksittäiset taistelut ja perinteinen Mortal Kombat -tyyppinen kymmenen vastustajan perustaisteluohjelma. Moninpelistä löytyy vielä omat pelimuotonsa kaiken tämän lisäksi. Pelattavaa siis riittää järkyttävän pitkäksi aikaa.
NetherRealm on tehnyt vaikuttavaa työtä. Pelin hahmot näyttävät todella hyviltä, animaatio on mahtavaa ja välianimaatioihinkin on nähty vaivaa, niin juonen, taustojen kuin ääninäyttelynkin osalta.
Grafiikka ottaa kaiken irti konsoleista, ja pienet peliareenat vakuuttavat yksityiskohdillaan. Vaikka jokainen taisteluareena on tylsän pieni, voi niitä laajentaa nilkuttamalla jokaisen areenan oikeaan reunaan ja suorittamalla teholyönnin, jota Mortal Kombatissa kutsuttiin kierropotkuksi. Tämä saa aikaan sen, että vastustaja lentää näyttävän animaation säestämänä toiselle peliareenalle.
Jokaisella peliareenalla on omat dynaamiset elementit, joilla voi aiheuttaa arpia vastustajan kuontaloon. Heikommat pelihahmot käyttävät objektien teknisiä ominaisuuksia, kun taas vahvemmat kiskovat ne irti paikoiltaan ja heittävät vihollisen silmään (tai leukaan). Juuri tämä tekee taistelemisesta äärimmäisen hauskaa, verrattuna vaikka Tekkeniin tai Dead or Alive -sarjaan.
Mortal Kombateista tutut Fatalityt loistavat kuitenkin poissaolollaan. Tämä on suuri sääli, sillä juuri ne tekivät Mortal Kombateista taistelupelien kuninkaan. Vastaavanlaisia lopetusliikkeitä on kuitenkin sisällytetty jokaiselle hahmolle, ja ne voi aktivoida vihaenergiapalkin täyttyessä, painamalla L2 + R2 -nappeja samanaikaisesti. Se ei kuitenkaan ole sama kuin pääkallon kiskominen vastustajan ruumiista taistelun päätyttyä. Lopetusliike ei myöskään tapa vastustajaa, ellei tällä ole jo valmiiksi energiat lopussa.
Pelin ohjaustuntuma on enemmän kuin kohdallaan. Hahmot tottelevat salaman nopeasti kaikkiin komentoihin, ja erikoisliikkeet on helppo oppia ja hallita. Myös monimutkaiset combot oppii nopeasti ja yhden hahmon kaikki liikkeet saa hallintaan muutamassa tunnissa. Tämä on kuitenkin vielä alkua, sillä hahmoja on (toistaiseksi) yhteensä 24. Jokaisen hallinta poikkeaa toisistaan hivenen, vaikkakin erikoisliikkeissä on kaikissa samat logiikat.
Juonitehtävien ohella pelissä keräillään kaikista verkkopeleistä tuttuja palkintoja, joilla voi somistaa verkkorpofiiliaan. Samaan syssyyn avautuu uusia ominaisuuksia eri peliosioihin ja mobiiliversioon. Appstoreista ilmaiseksi ladattava Injustice näyttää mobiili- ja tablettialustoilla niin ikään todella hyvältä, mutta pelituntuma on karmiva. Kokopelistä avautuvat erikoisuudet kannattaa kuitenkin kokeilla vaikka bussilla matkustaessa.
Injustice: Gods Among Us on lähes täydellinen taistelupeli, joka sisältää kaikki cooleimmat supersankarit, vain Jeesusta lukuunottamatta. Eikä tässä vielä kaikki, sillä Warner Bros. on jo lupaillut jo uusien hahmojen kulkuttelevan pian pelikonsoleiden verkkokaupoissa.
Injustice pitää kaikki lupauksensa ja sitä voi täysin sydämmin suositella kaikille MK– ja DC-faneille.
Kristian Eloluoto