Mainos
Dice on viettänyt muutaman vuoden kehitellessään Frostbite-pelimoottoriaan ja uutta, entistä tajutompaa Battlefield-elämystä. Tällä kertaa luvassa on oikeasti päräyttävin multiplayer-sotakokemus vuosiin, kun ympäristö on arvaamaton ja lähes kaikki, rakennuksia myöten tuhottavissa.
 
Yksinpelikampanja on pakollinen paha, jonka kaikki pelin ostaneet hinkkaavat läpi, mutta siirtyvät sitten tärkeimpään — monineliin. Yksinpelissä tarina kulkee Recker-nimisen soltun kengissä Kiinassa, jossa jenkkisotilaat ratkovat erinäisiä konflikteja maassa ja merellä. Toteutus on eeppinen. Kentät ovat isompia ja mahdollistavat selustahyökkäykset, ja oma käskytettävä joukkokin on jatkuvasti messissä. Tarina on kuitenkin todella lyhyt ja sen seitsemän tehtävää suorittaa helposti alle kuudessa tunnissa. Ne kannattaa kuitenkin tehdä kotiteatteri viritettynä äärimmilleen, sillä elämys on hyvin Hollywood-tyylinen.
 
Railway
Huom! Kuva PC-versiosta täysillä grafiikoilla.
 
Moninpeli ei sisällä rajuja uudistuksia, mutta paljon pieniä. Kovin uudistus on ehdottomasti Levelation-ominaisuus, jonka avulla voi taisteluareenaa modifoida radikaalisti kesken sodankäynnin. Joissain kentissä tämä vaikuttaa vain luomalla myrskyjä, mutta vaikuttavin levelaatiointi tapahtuu ehdottomasti Siege of Shangai -kentässä, jossa tapahtuu massiivinen pilvenpiirtäjän romahdus. Muut lähes yhtä näyttävät levoluutionit ovat padon sorruttaminen ja taifuunin ajattama sotalaiva rantaan. Rouge Transmisson -kentässä radioteleskoopin voi saada putoamaan, joka puolestaan muokkaa tornin alapuolista maastoa. Näyttävää, coolia ja erittäin tervetullut uudistus!
 
Merenkäynti
 
Moninpeli koostuu tutuista ja uusista pelimuodoista. Näitä ovat Conquest, Team Deadmatch, Obliteration, Rushis, Squad Deadmatch, Domination ja Defuse.
 
Conquest on tietysti koko pelin suola ja perinteinen Bäfä-moodi. Tässä Levelation on pääosissa. Tukikohtia on 5-8 ja käytössä mittava määrä sota-ajokalustoa kuten tankkeja, autoja, veneitä ja koptereita. Eteenkin kopterin hallinta tuottaa aluksi päänvaivaa, mutta sitä voi rauhassa harjoitella uudella tätä varten tarkoitetulla testikentällä.
 
Uusia pelimuotoja ovat Obliteration, jossa pelaaja kuljettaa joukkueyhteistyössä pommia kuin koripalloa, joka tulisi tuupata yhteen kolmesta määräpisteestä. Pommin räjähdettyä, uusi putkahtaa keskelle kenttää ja homma alkaa alusta.
 
Toinenen uutuus on Domination, joka on kuin päämoodi Conquest ilman ajoneuvoja. Meininki tuo mieleen pelisarjan kilpaijan Call of Dutyn, mutta Battlefield-twistillään.
 
Oma suosikkini Conquestin lisäksi on Defuce, jossa on vain yksi elämä. Tässäkin tehtävänä on kuljettaa pommi määränpäähän.
 
Tarina
 
Hulvaton uusi ominaisuus on myös Commander-mode, joka mahdollistaa moninpelaamisen älypuhelimella tai tabletilla, komentajan roolissa. Komentaja voi jakaa käskyjä tai tiputtaa aseita kentälle. Komentaja voi käyttää myös äänichattia, joka toimii kuulemma erittäin hyvin. Sovellus julkaistaan 19. marraskuuta.
 
Commander
 
Testialustana toiminut PS3 on vanhentuvaa tekniikkaa, mutta peli näyttää silti aivan järkyttävän hyvältä. Ruudunpäivitys tietysti nykii kun materiaa on ruutu pullollaan, mutta ei haittaavasti. Peli näyttää parhaimmalta teho-PC:llä, mutta myös next gen -konsolit lupaavat kompromissitonta 60 fps -toimintaa. Palaamme PS4-versioon, konsolin julkaisun yhteydessä, kuun vaihteessa.
 
Pleikkari kolmen versiossakin on kuitenkin jo niin paljon detaileja, että esimerkiksi yksinpelikampanjaan on vaikea keskittyä, kun ihasteltavaa on niin paljon. Itse pelasin bugin ansiosta kadonneiden tallenusten takia yksinpelin kahteen kertaan läpi ja vasta toisella kerralla pystyin keskittymään sen juoneen.
 
Shanghai
 
Battlefield 4 on parasta moninpelisotaa, jota tähän mennessä on kauppojen hyllyille tullut. Se on FPS-räiskintöjen ystäville luonnollisesti pakollinen hankinta.