Mainos
Toukokuussa Suomen-kiertueelle lähtevä pelimusiikkiorkesteri tulkitsee rakkaat sävelmät niiden ansaitsemalla tavalla.

Game Music Collectiven taiteellinen johtaja, sellisti Lukas Stasevskij tuntee juurensa. Pioneerit 8-bittisten koneiden äärellä tekivät aikoinaan työtä, jonka arvoa ei voi mitata rahassa. Ei toki siksikään, että palkkiot olivat minimaalisia, jos niinkään isoja.

– Pitää kyllä nostaa hattua ensimmäisillä pelimusasäveltäjille, jotka eivät olleet lainkaan arvostetussa asemassa, Stasevskij toteaa.

– He ovat rakastaneet sitä mitä ovat tehneet, ja saaneet hyvin rajatuilla mahdollisuuksilla aikaan jotain uniikkia, jota muut kopioivat tällä hetkellä. Nyt kun pelibisnes on kasvanut isoksi, myös pelimusa otetaan vakavasti.

Mainos

Kiehtovaa on Stasevskij’n mielestä sekin, miten genren alkutaipaleen tekniset rajoitteet muodostivat edelleen vallitsevan kuulokuvan pelimusiikista. Todellisuudessa scoret tietysti pursuavat kaikkea ambientista rockiin ja trendikkäisiin kasarisoundeihin. 1980-luvulta ammentaa esimerkiksi Undertalesta tuttu Toby Fox.

Nyt pelaajia löytyy monesta sukupolvesta ja esimerkiksi YouTubessa ja Spotifyssa genren ystäviä on liikkeellä massoittain.

– Pelimusa on monelle sydämen asia ja laatu paranee koko ajan, jo senkin takia, että peliala on 20 kertaa suurempi kuin musiikkiala. Tietoisuus leviää, ja esimerkiksi leffapuolelta Hans Zimmer tekee jo pelimusaa, tai vaikka Game of Thronesin säveltäjä Ramin Djawadi.

Stasevskij nostaa esimerkiksi merkittävistä edelläkävijöistä Austin Wintoryn, joka nappasi vuonna 2012 Grammyn PlayStation 3:n Journeyn soundtrackista. Kyseessä oli ensimmäinen Grammy-palkittu videopelimusiikki.

– Se raitahan on jo alkanut itsessään elää, ja vastaavaa tarvitaan lisää.

Euroopan ensimmäinen puhtaasti pelimusiikkiin keskittyvä ammattiorkesteri

Game Music Collective vastaa siis kasvavaan kysyntään. Suomessa vuonna 2016 perustettu orkesteri koostuu nuorista suomalaisista ammattisoittajista, joilla monella on Sibelius-akatemia-tausta. Kyseessä Stasevskij’n mukaan Euroopan ensimmäinen puhtaasti pelimusiikkiin keskittyvä ammattiorkesteri. Kapellimestarina toimii Eero Lehtimäki, ja esityksiä täydentävät videotaiteilija VJ Sellekhanksin visiot. Lavalla nähdään yhteensä kymmeniä soittajia ja kuoron jäseniä.

– Pelimusaa on esitetty 90-luvulta asti ensin Japanissa, mutta kertaluonteisesti tai amatööripohjalta. Viimeisen kymmenen vuoden aikana myös klassiset sinfoniaorkesterit ja rock-bändit ovat tehneet pelimusakonsertteja, Stasevskij taustoittaa.

– Meidän idea on erilainen, sillä lähtökohtana on pelimusiikin dynaamisuus. Sehän on hybridimusiikkia eli mukana on klassisten soittimien lisäksi efektejä, koskettimia, rumpuja ja niin edelleen. Meillä on valmiudet soittaa juuri sitä, ja olemme erinäköinen orkesteri jos verrataan vaikka klassisiin orkestereihin.

Myös soittajat tietävät mistä on kyse. Toisin sanoen pelaaminen on osa heidän elämäänsä.

– Lähdemme toteuttamaan pelimusaa livenä kunnianhimoisesti ja haluamme kehittää show´ta. Lähtökohtana on myös kunnianhimo, ja se tulee herättämään myös ei-peli-ihmisten huomion, vaikka kohdeyleisö onkin pelaajat, Stasevskij miettii.

– Koemme, että pelaajat todella antaitsevat laadukkaat konsertit eikä mitään pilipaliversioita.

Ensimmäiset keikat orkesteri teki viime vuonna ja veti Finlandia talon täyteen.

Kappalevalintojen tekeminen osoittautui ennen ensimmäisiä esityksiä hankalaksi. Osviittaa saatiin Facebook-kyselyn avulla, jossa yleisö sai esittää toiveita.

– Olihan se myös iso sijoitus. Meillähän on ammattisovittaja Jonne Valtonen, joka on tehnyt töitä Lontoon ja Tukholman filharmonikoille. On siis olemassa pelimusiikkisovittajien ammattiryhmä, Stasevskij juttelee.

Oikean musiikin valinta ei ole helppoa

Vaikeaksi homman teki sekin, että pelimusiikkiyleisö on lokeroitunutta, niin kuin musiikkimaailmassa yleensäkin. Osa haluaa Diablon säveliä, toiset Final Fantasya.

– Setissä on isoja aukkoja, mutta tiedostamme sen, Stasevskij naurahtaa.

– Kaikkea ei voi saada millään mukaan, mutta pyrimme laajentamaan koko ajan. Koen, että olisi hienoa saada tulevaisuudessa monenlaisia settilistoja, vaikka erikseen Undertale-konsertteja tai Final Fantasya.

Monipuolisia settejä orkesteri miettii myös ulkomaita silmälläpitäen. Tulevaisuudessa esityksiä ei ole tarkoitus järjestää vain Suomessa.

Keväisellä Suomen-kiertueella kuullaan musiikkia monelta aikakaudelta. Varsinaisiin klassikoihin voidaan luokitella vaikkapa Halon, Final Fantasyjen varhaisimpien osien, Elder Scrollsien tai esimerkiksi Mega Manin sävellykset. Destiny 2 ja esimerkiksi Undertale edustavat tuoreempia säveliä. Suomalaiseen makuun vastaa myös Angry Birds.

– En osaa sanoa selkeää omaa suosikkia. Oma ja muusikoiden motto on, että maailman parasta musiikkia on juuri se mitä sillä hetkellä soitetaan.

Game Music Collective esiintyy:

  • Helsingin kulttuuritalo 5.5.
  • Tampere-talo 26.5.
  • Turun Logomo 29.5.