Mainos

Dead Space -pelisarja on Visceral Gamesin tekemä ja EA:n julkaisema vastine Konamin ja Capcomin tutuksi tekemään kauhupelikategoriaan. Kolmannessa osassa taistellaan edelleen pahaa avaruuszombie-epidemiaa vastaan, ja nyt näyttää siltä että viimeinen taistelu on todella käsillä.

Kaiken edellisissä osissa menettänyt insinööri Isaac Clarke vaaditaan mukaan pelastusoperaatioon, sillä vain hän tietää mistä todella on kyse, ja pystyy täten vaikuttamaan asioihin muita enemmän. Hänen olkapään takaa tätä seikkailua pelataan, mutta mukaan voi lyöttäytyä nyt myös vieressä istuva pelitoveri. Kaksinpeli tuokin uutta lisämaustetta tarinaan mm. hallusinaatioiden muodossa ja onhan kaksin aina muutenkin hauskempaa.

iisakki

Mainos

Peli jatkaa täysin identtistä meininkiä pelisarjan aikaisempien osien kanssa, eikä mitään uutta ole tuotu juonen, kauhun kuin tunnelmankaan osalta. Kauhu on sitä samaa jota on nähty kaikissa muissakin kauhupeleissä, eikä pelästyttely jaksa kauaa jännittää. Kaverin kanssa pelatessa kaikki kauhu kuolee vieläkin nopeammin.

Pelin äänimaailma on kuitenkin luotu todella intensiiviseksi ja hyvällä surround-laitteistolla tunnelma on äänen puolesta todella korkealla. Grafiikkapuolesta ei voi sanoa samaa. Vaikka visuaalinen anti onkin yleisesti ottaen kaunista, pilaavat karkeat tekstuurit ja kökkö hahmomallinnus isosti tunnelmaa. Myös ruudunpäivitys kärsii pahimmissa räiskinnöissä, eikä vihollisetkaan näytä niin realistisilta. Pleikkari kolmosella on rajansa, mutta on sitä kauniipiakin pelejä nähty.
(Huomaa, että nämä kuvankaappaukset on poimittu PC-versiosta.)

Avaruushengailu

Pelin visuaalinen tunnelma sen sijaan on kohdillaan. Ahtaat avaruusaluksen käytävät tekevät onnistuneen klaustrofobisen tunteen, mutta myös luminen planeetta toimii tehokkasti. Tästä mieleen tuleekin vahvasti kotiSuomen iljettävin vuodenaika, jota parasta aikaa nautiskelemme. Hienointa kuitenkin on avaruudessa vapaasti lilluminen, jossa on jo aidosti tyhjyyden ja pienen ihmisen tunnetta.

Pahilainen

Kolmannen Dead Spacen suurin uudistus on aseiden rakentelu, joka antaakin todella kivat puitteet rakentaa mitä kutkuttavampia teurastusvälineitä. Yhdistellä voi melkeinpä mitä vain ja lopputulosta on aina riemullista päästä testaamaan nurkissa odotteleviin nekromorfeihin.

Asecraftaus

Pelin pahin ongelma on ehdottomasti sen ohjaus. PC:n hiirellä räiskiminen on huomattavasti mielekkäämpää, mutta Pleikkarin ohjaimelle koodaus on mennyt totaalisen metsään. Iisakki liikkuu tönkösti, eikä mitään tähtäystä helpottavia snap-lukitsimia ole edes helpoimmalle vaikeusasteelle rakennettu. Jos pelaaja ei ole todella taitava tatinhakkaaja, tulee turhautuminen suuremmaksi tunnereaktioksi kuin pelokkuus. Iisakin iso pää myös usein peittää tärkeitä elementtejä, sillä kameran asettelu on toteutettu huonosti.

Tulipalo

Dead Space 3 on hyvä jatko-osa DS-sarjalle. Se on ehdottomasti kaikkien pelisarjan fanien pakkohankinta, mutta kauhupelinä se on keskikertainen. Todellisuus on samanlaisena looppaavaa räiskintää ja hienoista ongelmanratkaisua. Se on parhaimmillaan kaverin kanssa yhteistyönä, joten laatuaikaa kannattaa varata itselle ja hänelle.

Kristian Eloluoto