Mainos
Tämän vuoden MotoGP-kausi on parasta aikaa puolivälissä. Milestone tuo prätkäfaneille kyseisen kamppailun omien sormien alle  uuden sukupolven konsoleille.
 
Eteenkin PlayStation 4:lle on julkaistu hyvin vähän autopelejä, sillä #Driveclub ja The Crew myöhästelevät ja saapuvat vasta tuonnempana. Allekirjoittanut on innokas autopelaaja ja siksi olenkin odotellut jotain kivaa kaahailtavaa, sillä Watch_Dogs-pelin ajo-ominaisuudet ovat jopa perseestä. Siksi MotoGP 14 herätti mielenkiintoni ja yllätyksekseni odotin sen arvostelukappaleen saapumista ihan kiinnostuneena.
 
Pelissä on tavoitteena ajella kuluvan vuoden Gran Prix -kilpailu läpi, joka kattaa 18 rataa. Oikeat kisat ovat tätä kirjoittaessa Assenissa, kahdeksannessa osakilpailussa. Kauden henkilöt, pyörät ja radat ovat luonnollisesti aitoja. Pelissä on myös mahdollista ajaa viime vuoden kausi läpi oikeine säätiloine ja tilanteineen, kuin myös kokea palanen parasta MotoGP-historiaa, history-modessa.
 
 
Vaikka peli on saapunut uuden sukupolven konsoleille, on Milestone nähnyt varsin vähän vaivaa pelin ulkonäön päivittämiseen. Se ei toki ole susiruma, mutta peli voisi aivan yhtä hyvin olla vaikka PS3 tai X360-versio. Graafiset hienoudet tulevat esiin vain valokuvamoodissa, jolla voi pausettaa pelin ja räiskästä hienon kuvankaappauksen haluamillaan kamera-asetusilla. Radat ovat kolkkoja ja yksityiskohtia on vähän. Osa nurmikonkorsista on toki next-geniä, mutta kukapa niitä edes huomaa.
 
 
Pelin ohjattavuus on ihan ok, mutta vauhdintunne puuttuu totaalisesti. Kun prätkä näyttää kulkevan 60 km/h, näyttää nopeusmittari n. 300 km/h. Tämä luonnollisesti selittyy sillä, että kamera ei oikeassakaan elämässä pysty kaappaamaan vauhtia sellaisena, kuin 50 mm:n ihmisen silmä sen kokee. Puskuri ja kypäräkuvakulma parantavat vauhtia, mutta edelleen vauhdintunne on todella olematon. Radat ovat sentään oikean kokoisia ja pituisia, jonka vuoksi kierrosajat vastaavat todellisia aikoja.
 
Ohjattavuus on kelvollinen, mutta helvetin vaikea oppia ja aivan liian tarkkaa. Apuja voi toki ottaa käyttöön, jolloin prätkäpepe ei kaadu joka kurvissa, mutta tuntuu silti aivan siltä, kuin ohjaisi moottoripyörää, jossa ei ole kääntyvää eturengasta.
 
 
Uusina ominaisuuksina MotoGP 14 tuo mukanaan viime vuoden kauden ja historiamuodon lisäksi "haasta oikea champioship-voittaja kaksintaisteluun" -moodin, sekä jaetun ruudun kaksinpelin. Verkkomoninpeli löytyy myös, mutta lukuisista yrityksistä huolimatta vastustajia ei juuri tahdo verkosta löytyä.
 
Yksi pelin parhaimmista uutuuksista on turva-autolla ajo mahdollisuus, joka tosi rajoittuu tietysti aika-ajoihin. Auton ohjattavuus on toki hyvä, mutta Time Trialia ei ikuisesti jaksa hinkata, eteenkään kun autoja on tarjolla vain yksi.
 
 
Äänimaailmasta on vielä pakko avautua. Musiikki on jäätävää paskaa, joka luuppaa samaa sontaa joka välivideossa ja jokaisessa valikossa. Prätkien äänet ovat toki hyvät, mutta koko pelin ääniraita on vain kaksikanavainen! Jos käytössä on 5.1 tai sitä suurempi surround-järjestelmä, toistuu pelin ääniraita viisikanavaisena stereona. Erikoinen ja typerä ratkaisu.

 
MotoGP 14 on hyvä moottoriurheilupeli todellisille MotoGP-faneille. Siitä puuttuu kuitenkin kaikki mahdollinen koukku ja imuisuus, joten se jää helposti kauden läpi ajettua hyllyyn lojumaan. Myös n. 70 euron hintalappu tuntuu kohtuuttomalta, joten kannattaa ehdottomasti odotella hinnanpudotusta.

(Huom, kaikki tämän arvostelun kuvat on otettu pelin omalla valokuvageneraattorilla).

Mainos
Edellinen artikkeliPeliarvostelu: Mario Kart 8
Seuraava artikkeliPeliarvostelu: Grid Autosport
Kirjoittaja on Respawn.fi-sivuston päätoimittaja.