Mainos

Yhdysvaltain maaperälle sijoittuva MMO-autopeli The Crew haluaa uudistaa autopelaamisen, mutta onnistuu siinä välttävästi.

Pelaaja ajelee kireät ajohanskat omaavan hipsterin Alexin ruhossa, joka menettää veljensä pelin avausakohtauksessa. Tämän jälkeen FBI tarjoaa auttavaa kouraansa, ja pelaaja istutetaan diippiin undercover-tehtävään, jossa leikkikenttänä on tietysti koko Amerikan Yhdysvallat. Pelaajan tehtävä on yksinkertaisesti "vallata" jokaisen osavaltion (tai osa-alueen) kilpa-ajokulttuurit ja täten päästä lähemmäs veljensä tappajaa. Melkoinen prokkis yhden koston vuoksi.
 

Pelin päähahmo Alex on trendikkäästi mallinnettu metsuriseksuaaliksi.
 
Iwory Tower on lähtenyt järkyttävän kunnianhimoiseen projektiin luodessaan autopelin, jossa pelaaja saa käyttöönsä kymmeniä oikealla lisenssillä olevia jenkkirasseja ja japsikilpureita. Näitä voi tietysti kaikkia tuunata viiteen eri kategoriaan; katu-, ralli-, urheilu- maasto- ja protoluokkaan, jotka soveltuvat eri kisamuotoihin. Tämän lisäksi koko USA:n kokoinen avoin pelikenttä on ollut taatusti hullun työläs projekti rakentaa.
 
 
Vaikka pelialue on valtava, on se kuitenkin vain murto-osa oikean Amerikan koosta. Kartalta löytyvät tärkeimmät turistikaupungit ja suurimmat pikkukylät. Jokainen kaupunki on tavallaan suuri, mutta esikuviaan sata kertaa pienempiä. Myös paljon isoja kaupunkeja, kuten Teksasin pääkaupunki Austin ja Arizonan suurin kaupunkin Phoenix loistavat kokonaan poissaolollaan. Myös Kaliforniasta uupuu kyliä kuten San Diego, eikä Floridassakaan nähdä Miamin lisäksi kuin Daytona. Samapa tuo, onhan tässäkin kartassa jo niin paljon ajettavaa, että sitä ei hetkessä ole läpi ajettu. Rannikolta rannikolle ajelee reilussa tunnissa, riippuen auton moottoriteknistä ominaisuuksista ja ajotaidosta. Pelin kehittäjä väittää matkaan taittuvan yli 90 minuuttia, mutta allekirjoittanut ajeli Ford Raptor -maasturilla rannalta rannalle tunnissa ja vartissa.
 
Karttaa availlaan Ubisoftille tyypilliseen tapaan norsunluutorneja (satellitteja) löytämällä, jotka sitten avaavat piilotettuja asioita. Esimerkiksi jokaisessa maankolkassa on parikymmentä autonraatoa, jotka keräämällä voi avata spesiaali hot rod -rotiskon.
 
Vaikka pelialue on suuri, vaivaa sitä autioisuus. Peli generoi vapaassa ajossa vain muutaman sivullisen jalkakäytäville ja 2-4-siviiliautoa liikenteeseen. Autoja tulee siis vastaan hyvin harvoin isoissakin kaupungeissa. Ainoastaan tarinatehtävissä liikennettä on enemmän ja sekin on esiaseteltua ja aina samanlaista. Lentokoneet viuhuvat yli ja samat jalankulkijat poukkoilevat samassa kohtaa auton alle, jos samoja kisoja yrittää vaikka ajella toisen tai kolmannen kerran uudelleen. Jälleen olisikin ollut järkevämpää tehdä vaikka yksi iso, elävä kaupunki ja unohtaa holtittoman suuri ja kuollut pelimaailma.
 
 
Pelin autokanta on laaja ja juuri allekirjoittaneen makuun sopiva. Nipusta löytyy herkkuja jenkkirautoja, maastureita ja sikahintaisia urheiluautoja esimerkiksi Mersulta. Kaikkia voi viritellä vapaasti, vaikkakin autopajan editori on melko ärsyttävä käyttää.
 
 
Pelin suurin ongelma on ehdottomasti ajonautinto. Pelin perusfysiikat ovat suoraan leikkiautoista, joten esimerkiksi hypyt ja kolarit ovat hirvittävää koettavaa. Myös ajoneuvon ohjaus on arcadea huonoimmasta päästä, vaikka sitä pääseekin säätämään hieman. Allekirjoittanut käytti säätöaikaa puolisen tuntia, ennen kuin itselle sopivat ajoasetukset löytyivät. Silti auton poikkelehtiminen ja woblaus on raivostuttavaa. Parhaiten kisat voittaa tietysti keulakameraa käyttäen, sillä kolmannen persoonan kamerat käyttäytyvät ärsyttävästi.
 
Peliin on mallinnettu myös sisäkuvakulma, joka on plussaa, mutta jäänee oikeasti vain marginaaliseen käyttöön.
 
 
The Crew on tarinaltaan köyhä, mutta arcadeautopelinä ihan kelvollinen. Siinä riittää tekemistä, ja hauskuuttakin, sillä peliä voi pelata nimensäkin mukaan ryhmissä. Pelaaja voi luoda tai liittyä Crewiin, jossa kisoja voidaan ajella kimpassa läpi. Toisissa homma toimii, toisissa se turhauttaa. Pelaajat voivat kamppailla myös toisiaan vastaan PVP-kisoissa, mutta näiden pelaaminen jäi ainakin itselle täysin toisarvoiseksi.
 
 
The Crew on selvästi Driver-pelien jälkeläinen. Sen maailma, tarina ja tyyli on suoraan Driver– ja Test Drive -peleistä. Sen juoni on varastettu Need for Speed: The Run'sta ja jalostettu suuremmaksi. Myös muita ideoita on röyhkeästi ryöstetty Need for Speed -pelisarjan tuoreimmista osista. Mutta se mikä NFS-peleissä toimi, ei toimi The Crew'ssa. Takaa-ajot ovat tylsiä ja ne päättyvät yleensä siihen, että poliisi ajaa etupuskuriin kiinni ja lyö överifysiikalliset lukkojarrut.
 
Ja mikä parasta, Ubisoft on jälleen tehnyt synneistä suurimman ja tuonut peliin MIKROMAKSUT! Tämän ansaintalogiikan todella luultiin jo päättyneen AAA-peleissä ajat sitten.
 
Jokin The Crew'ssa kuitenkin kaikesta huolimatta viehättää, sillä jokaisen tehtävän tai pikkuhaasteen jälkeen on pakottava tarve vetää vielä yksi kisa… ja sen jälkeen vielä yksi. Ja sitten vielä yksi.